Dobbeltheden i det dansk-tamilske hverdagsliv
I Fredericia bor der mere end 300 tamilske familier – mange af dem balancerer mellem tamilsk kultur og dansk hverdag. For Thanam, der kom til Danmark som flygtning i 1985, er balancen ikke en konflikt, men derimod en styrke.
Mange af de tamilske familier er aktive i lokale kultur- og sportsforeninger. Her er både tamilske fodbold- og crickethold samt en kristen tamilsk menighed i den Apostolske Kirke. Foreningerne fungerer som mødesteder, hvor unge, ældre og børnefamilier samles om tamilsk kultur – samtidig med, at de fejrer danske traditioner som jul og fastelavn.
For flere tamiler er det netop i spændingsfeltet mellem de to kulturer, at hverdagen udfolder sig. Dobbeltheden skaber både identitet, fællesskab og en stærk tro på fremtiden. En af dem, der lever midt i begge verdener, er også tamilske Thanam, som kom til Danmark i 1985. I dag arbejder han i PostNord, er aktiv i foreningslivet og har familie, der er vokset op som en naturlig del af både Fredericia og den tamilske diaspora. “Jeg føler mig nok 60 procent tamilsk og 40 procent dansk,” siger han, og uddyber: “Det er begge dele. Jeg har trods alt boet her over 25 år.”
Et
hjem i to kulturer
For
Thanam er den tamilske del af identiteten stadig tydelig efter flere årtier i
Danmark. Traditioner, sprog og fællesskab binder ham stærkt til sine rødder.
Men samtidig er han dybt indlejret i dansk hverdagskultur – på arbejdspladsen,
i foreningen og i det sociale liv. Han oplever ikke forholdet mellem de to
kulturer som en forhindring for hans liv, men som en balance, der skifter alt
efter situationen. For børnene ser balancen dog anderledes ud: “De er næsten
100 procent danske. Når de kommer ud af huset, er alt dansk – skole, venner,
fritid,” fortæller han. Sproget bliver et tydeligt tegn på generationsskiftet.
Forældrene taler tamil, men ender ofte med at glide over i dansk i samtalerne
med børnene, fordi det er lettest: “Vi har ikke gjort nok. Det er nemmere for
os alle at tale dansk med dem,” fortæller han.
Foreningen
som kulturelt omdrejningspunkt
I
Fredericia fungerer de tamilske foreninger som et slags kulturelt sikkerhedsnet
– især for de ældre, der har svært ved sproget. De sociale aktiviteter kan være
alt fra sportsgrene og sommerudflugter til traditionelle fester og kulturelle
shows: “Vi holder juletræsfest og fastelavn hvert år,” fortæller Thanam. De
tamilske traditioner fylder dog også stadig: “Men vi fejrer også tamilske
højtider som nytår og andre religiøse traditioner.” Foreningen har flere
sportsaktiviteter, blandt andet et nyopstartet kvindefodboldhold. De arrangerer
også udflugter til udlandet, hvor både unge og ældre deltager: “Det giver
noget, når de ældre kommer ud. Mange over 70 kommer ikke ret meget ud ellers,”
siger han.
Højdepunktet er kulturdagen i april, hvor både tamiler og danskere deltager i fejringen af det tamilske nytår. Her serveres både tamilsk mad og danske retter, og sproget skifter mellem tamil og dansk: “Hvis der er danskere med, så forklarer de unge, hvad der foregår. De taler flydende dansk, så det går uden problemer,” fortæller Thanam.
Drivkraften:
Fra begrænsning til mulighed
For
flere tamilske familier er uddannelse en vigtig drivkraft – både for
integration og fremtidshåb. Thanam kender til begrænsningerne fra Sri Lanka,
hvor etnisk diskrimination prægede adgangen til videregående uddannelser: “I
Sri Lanka havde vi begrænsninger. Selvom man fik gode karakterer, kunne man
ikke komme ind på universitetet,” fortæller han. “Her i Danmark kan man vælge
præcis den uddannelse, man vil.” Denne erfaring gør, at forældrene ikke presser
deres børn – de støtter dem. De hjælper med lektier, betaler kollegieværelser,
køber lejligheder eller bidrager økonomisk. “Det handler om at give dem muligheder,” siger
han. “I Danmark er der ikke racisme i uddannelsessystemet. Hvis man vil, kan
man komme ind.” På den måde bliver uddannelsen brobygger mellem to kulturer –
et sted hvor børnene kan udnytte de danske strukturer, mens forældrene ser
deres egen historie tage en ny retning. Uddannelsen bliver ikke blot en vej ud
i samfundet, men også en måde at forene den tamilske fortid med en dansk
fremtid.