Unge vil bruge mindre tid på mobilen – men kan ikke slippe den
En ny rapport fra DMJX viser, at unge ønsker at bruge mindre tid på deres mobiler. Eksperter peger på, at det er mobilens afhængighedsskabende designs, der fastholder unges blikke på skærmen.
Lyset fra mobilskærmen rammer ansigterne i bussen, ved middagsbordet og i klasselokalet. Notifikationer tikker ind døgnet rundt, og for mange unge er telefonen blevet det første, de ser om morgenen.
En ny rapport fra DMJX viser, at 18-35-årige i gennemsnit bruger fire timer og ti minutter dagligt på deres telefon. De største tidsrøvere er Instagram og TikTok.
Samtidig mener de unge selv, at skærmtiden højst bør ligge på omkring tre timer dagligt.
Misforholdet mellem den ønskede skærmtid og faktiske skærmtid rejser spørgsmålet:
Hvorfor har unge så svært ved at ændre deres mobilvaner, når de godt ved, de bruger for meget tid på den?
Ifølge iværksætteren Katja Bamberger Bro, som er medforfatter til bogen Skærmsund, er mennesket dårligt stillet i forsøget på at lægge telefonen fra sig.
“Mange apps på vores telefoner er designet til at skabe afhængighed. Særligt sociale medier er designet til hele tiden at vise os mere af det, vi gerne vil se. Mennesket kæmper imod nogle sindssygt dygtige tech-giganter, som har designet lige præcis det, de ved, der trigger os i et svagt øjeblik, så man bliver ved med at være på sin telefon.”
En afhængighedsskabende forretningsmodel
Tech-virksomhedernes forretningsmodel er simpel: Jo længere tid du bruger deres apps, jo flere penge tjener de.
Psykolog David Madsen, der arbejder med digital afhængighed, forklarer, hvordan sociale medier bevidst udnytter brugernes psykologi med greb som varierede belønninger og følelsen af at gå glip af noget – også kendt som “FOMO”.
Han bruger begrebet "dark patterns", når platformene bruger adfærdspsykologiske tricks, der gør brugerne afhængige ved at præsentere dem for indhold, der er imod deres egen interesse.
“Dark patterns er eksempelvis varierede belønninger, FOMO og det at skabe en følelse af vrede hos brugerne. Der er masser af greb inden for denne adfærdspsykologi."
Han forklarer yderligere, hvorfor unge er mere tilbøjelige til at blive fanget af de vanedannende mekanismer end voksne.
"Da unges frontallapper endnu ikke er fuldt modnet, har de ikke den impulskontrol, der skal til for at modstå den umiddelbare belønning."
Ikke en klinisk diagnose
Mobilafhængighed er endnu ikke en klinisk diagnose, men derfor kan man ifølge David Madsen stadig godt tale om symptomer på den form for afhængighed.
"For unge betyder det, at de begynder at få svært ved at færdiggøre deres lektier, de dumper i fag, dropper ud af uddannelser, ser deres venner mindre og begynder at isolere sig inde på deres værelser."
Risiko for mistrivsel
Forskningen viser også, at dem der udvikler afhængighed af sociale medier, har større risiko for at blive deprimeret og ensomme senere i livet.
Ziggi Santini er forsker i mental sundhed og medforfatter til et dansk studie fra 2024, der viste, at personer der er afhængige af sociale medier, har 4,5 gange større risiko for at føle sig ensomme året efter.
“Det er jo ikke specielt godt for en relation, hvis man konstant er fokuseret på sin telefon i stedet for den anden person.”
Ifølge forskeren bliver man både mindre interessant at være sammen med, men man bliver også dårligere til at pleje sine sine sociale relationer og være til stede sammen med andre, når man konstant har sit fokus på de sociale medier
Unges koncentrationsevne svækkes
Du kender sikkert følelsen af at være til et arrangement, hvor samtalen er drejet over i et emne, der ikke lige umiddelbart underholder dig, så du hiver din mobil frem.
Ifølge Katja Bamberger Bro er vores tålmodighed og evne til at interessere os for andre mennesker under stort pres, når vi kan få dækket alle vores kortsigtede behov ved blot at stirre ned i vores mobil.
“Vi bliver vant til, at alle vores informationer skal komme i meget små korte bidder og helst med billeder og en high pitch voice.”
Håb forude
Selvom tech-virksomhederne griner hele vejen til banken, når unge bliver afhængige af deres apps, håber Katja Bamberger Bro, at den øgede bevidsthed om mobilens skyggesider er første skridt imod en forandring.
"Unge mennesker i dag er langt mere bevidste om, hvad det gør ved dem, hvad de skal være opmærksomme på og hvornår de får god energi og dårlig energi af at kigge på skærmene. Jeg har kæmpe tiltro til vores ungdomsgeneration."