Dansk heavy metal i blomstring: Støtte stiger med 50 procent
Med et udsolgt Copenhell, globalt eftertragtede heavybands og en “markant international vækst”, har det seneste år set lyst ud for den danske heavy branche.
Den danske metalscene er i vækst. De danske metalacts har i en årrække fået 20 procent af støttepengene fra Music Export Danmark, men fik 30 procent af den samlede støttepulje i 2025.
Det viser endnu ikke offentliggjorte tal fra MXD’s kommende rapport "Musikeksportens tilstand 2025".
“Den danske metalscene leverer i øjeblikket så stærke ansøgninger, med så tydelig international trækkraft, at vi simpelthen ikke har kunnet give dem afslag. Metal er sammen med alt-pop én af de danske scener, vi lige nu ser i markant international vækst, og det afspejler sig naturligt i, hvor støtten lander,” forklarer Thomas Rohde, direktør i MXD.
Støtten står ikke alene.
Nye metalfestivaler som Port of Hell, Gallows og Klippenhell er dukket op landet over.
Det danske band Neckbreakker spillede i sommers stadionopvarmning for Slayer og Gorija.
Og så var Copenhell i år blandt de første til at udmelde, at partoutbilletterne er revet ned fra hylderne, mens store festivaler som Northside og Roskilde Festival i skrivende stund stadig har billetter til hele ugen.