Efter fødslen falder motionen: Forskere vil hjælpe nye mødre i gang
Ny dansk forskning viser, at kvinder med børn er i risiko for ikke at bevæge sig nok. Særligt en gruppe er i fokus i prisvindende Ph.d.
Nybagte mødre er i særlig risiko for ikke at leve op til WHO´s anbefalinger om bevægelse i hverdagen.
Det forsøger Solvej Videbæk Bueno i sin Ph.d. at finde årsager, løsninger og svar på.
Hun fortæller, at bevægelse i hverdagen kan bidrage til bedre nattesøvn, mere overskud og energi hos nye mødre. Som mange især mangler efter fødslen.
Forsker i folkesundhed Anne Vinggaard Christensen fortæller desuden om andre fordele:
“Fysisk aktivitet er med til at forebygge en lang række sygdomme. Blandt andet hjertekarsygdomme, diabetes, forskellige kræftformer og nogle psykiske lidelser"
Et "window of opportunity"
I graviditeten har mange kvinder allerede omlagt dele af sit liv. Ingen alkohol, cigaretter eller særlige fødevare.
Derudover har de i denne tid meget kontakt med sundhedsvæsnet.
Livsstilsændringerne og adgangen til sundhedsydelser går hånd i hånd. Efterfødselsperioden vil derfor være et oplagt tidspunkt at pege kvinderne i en ny retning.
Det fortæller Solvej Videbæk Bueno:
“Hvis vi kan introducere nogle sunde vaner og give noget viden om, hvordan man kan være mere fysisk aktiv, så er det her en målgruppe, som potentielt kunne flyttes”