Få danskere foretrækker hobbyer i naturen, men her finder Svend noget særligt
Knap fem procent af danskerne har hobbyer som deres vigtigste grund til at tage ud i naturen. Netop her får Svend en ro, som motionen ikke giver.
4,6 procent af danskerne svarer at deres vigtigste grund til at tage ud i naturen er at dyrke hobbyer eller fritidsaktiviteter. I samme undersøgelse svarer mere end halvdelen af de adspurgte, at ny natur i Danmark vil gøre at de vil færdes i den.
Det viser nye tal fra en undersøgelse, Voxmeter har lavet for Det Danske Spejderkorps.
En af dem der hører til de 4,6 procent, er 55-årige Svend Hamann. Han har brugt naturen på fast basis siden sine yngste teenageår. I dag er han naturterapeut og under uddannelse som naturvejleder.
”Den vigtigste grund til at tage ud i naturen for mig er for at få ro i nervesystemet. For at have en god grund til at tage derud, så dyrker jeg hobbyer som at sanke, fiske eller undervandsjage,” siger Svend Hamann.
Undersøgelsen viser også, at 45 procent af de adspurgte har motion som deres vigtigste årsag til at tage ud i naturen.
Biolog og ph.d. Thuri Kledal, der i dag har virksomheden Naturrefugium, er bekymret for denne statistik.
”Hvis vi har travlt med at løbe gennem en skov, mister vi den dybere mentale effekt, som fiskeri eller sankning giver,” fortæller hun.
Denne oplevelse af ro kan Svend Hamann også genkende.
”Når jeg er ude at sanke og lede efter vilde planter, giver det mig en følelse af ro og langsomhed i min krop, som der ellers ikke er så meget af i min hverdag,” fortæller han.