Førtidspensionister er den gruppe med flest ensomme: "Dørtærsklen føltes 10.000 kilometer høj"
Nye tal viser, at førtidspensionister er den gruppe, hvor flest føler sig ensomme.
De nyeste tal fra Den Nationale Sundhedsprofil 2025 viser, at førtidspensionister er den gruppe, hvor flest føler sig ensomme sammenlignet med beskæftigede, arbejdsløse, førtidspensionister og alderspensionister.
Rapporten viser, at 27,1 procent af alle førtidspensionister føler sig ensomme. Det er markant mere end resten af Danmark, hvor tallene ligger på 10,8 procent.
Forskellige årsager
“Der er ofte en psykisk eller fysisk grund til, at du kommer på førtidspension, som kan gøre det svært at komme ud ad døren,” forklarer Anne Vinggaard Christensen, som er forsker og medforfatter af rapporten.
En der har oplevet, at det psykiske har stået i vejen for at komme ud ad døren, er 47-årige førtidspensionist Simon Rosenkilde.
Tæt på at dø
Simon Rosenkilde kom på førtidspension på grund af sin skizofreni og oplevede en intens ensomhed, da han grundet sin angst ikke kom ud ad døren. Selv beskriver han det som om, at dørtærsklen var 10.000 km høj.
“På fem år kollapsede mit liv fuldstændig. Jeg gamede fra morgen til aften, kiggede ind i en væg og kom ikke ud. Der kom en psykolog ud til mig hver uge for at sikre sig, at jeg ikke havde slået mig selv ihjel,” fortæller han.
“Og så var jeg sgu ved at dø af ensomhed.”
Simon Rosenkilde kom dog ud af sin ensomhed og lærte at være taknemmelig, for det han har.