Historisk antal kvinder i folketinget: Mænd dominerer stadig magtens centrum

Trods historisk lige kønsfordeling i det nyligt valgte folketing er historien en anden i den interne magtfordeling - et mønster som ikke overrasker forsker i køn og politisk repræsentation.

Rekordmange kvinder er blevet valgt ind efter valget i marts 2026.
Offentliggjort

Ved folketingsvalget i marts endte næsten halvdelen af de indvalgte politikere med at være kvinder. I alt 86 kvinder blev valgt ind, hvilket svarer til 48 procent. 

Danmark har nu dermed en historisk kønsbalance i Folketinget.

Ligestilling i tal – ikke i toppen

Ser man på den interne magtfordeling på Christiansborg, viser der sig dog et anderledes skævt mønster. Her er kun 32 procent af ministrene kvinder, og der er samtidig også en overrepræsentation af mænd i samtlige regeringsudvalg. F.eks. består det grønne udvalg udelukkende af mænd. 

Ifølge forsker i køn og politisk repræsentation Olivia Levinsen er dette dog ikke usædvanligt.

”Det er normalt, at magten hos kvinderne begynder at falde der. Kvinder får oftere de mindre prestigefyldte ministerier, mens mænd typisk besidder de tungere poster.”

Skyldes gamle strukturer

Hun vurderer samtidig, at det historisk kønslige folketingsvalg ikke nødvendigvis fører til mere reel ligestilling på Christiansborg.

”Det er en fejlslutning at tro, at flere kvinder i folketingssalen dermed vil resultere i mere ligestilling generelt på Christiansborg.”

Dermed er det ikke kun antallet af kvinder, men også strukturelle barrierer og gamle kønsopfattelser, der fortsat præger magtfordelingen ifølge Olivia Levinsen.

Powered by Labrador CMS