Hobbyer i naturen giver en dybere ro end motion: Derfor er det sundt for dig

Knap fem procent af danskerne har naturhobbyer som deres vigtigste grund til at opsøge naturen - men netop her ligger nogle af de største gevinster for både krop og sind.

Brændenælder er spiselige, og Svend Hamann bruger dem blandt andet i suppe.
Offentliggjort

Fuglene kvidrer og græsset svajer i vinden. En solrig forårsdag går Svend Hamann gennem skoven og samler urter til aftensmaden. For ham er naturhobbyer en stor del af hverdagen.

”For mig er den vigtigste grund til at tage ud i naturen for få ro i nervesystemet. For at tage derud med et formål, dyrker jeg hobbyer som at sanke, fiske eller undervandsjage,” fortæller han.

I en ny undersøgelse Voxmeter har lavet for Det Danske Spejderkorps, svarer 4,6 procent af danskerne, at hobbyer og fritidsaktiviteter er deres største motivation til at tage ud i naturen.

55-årige Svend Hamann hører til de knap fem procent. Han har brugt naturen fast siden sine yngste teenageår. I dag er han naturterapeut og under uddannelse som naturvejleder.

Flere vil ud i naturen, men få vil bruge den på hobbyer

Biolog og ph.d. Thuri Kledal der i dag har virksomheden Naturrefugium peger på, at der er forskel på, hvordan vi bruger naturen og effekten på vores velvære.

”Det handler om, hvordan man bevæger sig i naturen. Hvis du løber en tur med høretelefoner på, opnår du ikke samme beroligelse i kroppen, som hvis du er ude at fiske,” siger hun.

Anton Olafsson er professor i landskabsarkitektur og planlægning på Københavns Universitet. Han siger, at de få procent, kan tyde på, at de adspurgte ikke ved hvad naturhobbyer indebærer.

Samme undersøgelse fra Voxmeter viser, at 52 procent af danskerne vil mere ud i naturen i fremtiden, hvis der kommer mere natur at færdes i. Det sker i en tid, hvor partierne bag Den Grønne Trepart har afsat knap 345 millioner kroner, der skal bidrage til mere natur i Danmark.

En forårsdag ved Moesgård.

Motion stiger som årsag

Undersøgelsen fra Voxmeter viser, at 45 procent af danskerne har motion som deres vigtigste grund til at tage ud i naturen.

Anton Olafsson har forsket i danskernes naturbrug over de sidste 30 år og ser tydelige forandringer i årsagen til naturbesøg blandt danskerne. Her er især motion som årsag steget i popularitet.

“Vi kan se i forskningen, at det i dag er vigtigere for danskerne at dyrke motion i naturen end at bruge den til socialt samvær,” siger han.

Anton Olafssons bud på hvorfor motion i naturen er populært, er fordi det er gratis, nemt og tilgængeligt at måle på udendørs med ny teknologi.

Thuri Kledal forklarer, at hvis man søger ro i naturen, så er det ikke motion, der gavner mest.

“Når man sanker, fisker eller jager, bruger man kroppen og sanserne anderledes spontant end ved løb, og det gør, at det er sværere at være i sine tanker imens,” siger hun.

Naturhobbyer skaber en anden ro end motion

Bæk i Moesgård Skov.

Ifølge Thuri Kledal kan det have en beroligende effekt på både vores krop og hjerne, når vi er i naturen og dyrker hobbyer, som forbinder os med den.

“Studier viser, at hjernens frekvens er anderledes når vi slapper af og er i rolige omgivelser som naturen, sammenlignet med når vi er i stressende omgivelser som byliv,” siger Thuri Kledal.

Effekten kan også måles på resten af kroppen. Hun forklarer, at når vi bevæger os, er fokuserede og har travlt, er der mange stresshormoner i kroppen, hvor musklernes arbejde er i fokus. Hvorimod når vi slapper af et roligt sted, er fordøjelsen og optagelsen af næringsstoffer mere optimal.

Naturen som kulisse

Thuri Kledal fortæller, at det kan være et problem, hvis færre danskere kan se vigtigheden i at være i naturen gennem naturhobbyer.

”Konsekvensen er at vi mister vores naturforbindelse. Hvis vi mister forbindelsen til naturen, mister vi også forbindelsen til os selv. Når naturen kun bruges til motion, bliver den en kulisse ikke en kilde til fordybelse,” siger hun.

Naturforbindelsen, som blandt andet dækker over en bevidsthed om hvad naturen egentlig er, har stor betydning i vores moderne samfund, forklarer Thuri Kledal.

”Når man har naturforbindelse, får man som regel automatisk ro i kroppen,” siger hun.

I skovbrynet har Svend Hamann samlet nogle urter sammen, han kan bruge til sin aftensmad.

”Når jeg er ude at sanke og lede efter vilde planter, giver det mig en følelse af ro i min krop, som der ellers ikke er så meget af i min hverdag,” fortæller han.

Og netop den ro Svend Hamann beskriver, er det Thuri Kledal peger på som værende særligt ved naturhobbyer.

”Hvis vi har travlt med at løbe gennem en skov, mister vi den dybere mentale effekt, som fx fiskeri eller sankning giver,” siger Thuri Kledal.

Powered by Labrador CMS