Hvad sker der for dansk heavy metal? Derfor vokser genren "markant" lige nu
En tidsånd præget af krig og konflikt, bedre institutionel støtte og høj kvalitet på den danske heavy metal-scene er blandt branchefolk og eksperters bud på den stigende succes.
Det danske band Neckbreakker spillede sidste år stadionopvarmning for Slayer og Gorija, Baest turnerer i øjeblikket rundt i hele Europa og Ashes of Billy skal spille i Chicago. Disse bands er blot eksempler på den udvikling, der sker på den danske heavy metal-scene lige nu.
De danske metalacts fik i 2025 en 50% større andel af Music Export Denmark’s samlede støttepulje, end de har fået i en årrække. Ifølge Thomas Rohde, direktør i MXD, er det, fordi metalscenen er en af de danske scener, der lige nu er i “markant international vækst.”
Dykker man mere ned i, hvad der har været med til at give den danske metalscene dette skub ud i verden, er der flere forskellige bud.
Metallyrikken siger det, som det er
Lektor i musikvidenskab, Tore Tvarnø Lind, som blandt andet har forsket i metalmusik, fortæller, at metalmusikken kan fungere som et affektivt fællesskab, som han kalder det, hvor musikken spejler de sindstilstande, vi kan finde os selv i, præget af krige, klimakrise, AI og lignende store bekymringer.
Et Live Nation studie fra 2025 viser, hvorfor europæiske rockfans lytter til musikken. Her har 85% af de adspurgte også svaret, at de finder en følelse af tilflugt gennem musikken.
Tore Tvarnø Lind mener, at metalmusikkens mørke lyrik og klangunivers for mange metalfans skildrer virkeligheden på en ærlig måde, hvor man kan blive spejlet og anerkendt i sine egne svære følelser.
Hvad var det nabolandene kunne, som Danmark ikke kunne?
Siden 2010’erne har man talt om, hvorfor de andre nordiske lande havde mere succes med deres metalmusik end Danmark, fortæller Tore Tvarnø Lind.
“Der kom en bevidsthed i Danmark om at interessere sig for, hvad der havde fungeret i de andre nordiske lande,” siger han.
Han forklarer, at Finland, Sverige og Norge dengang var en del foran Danmark med deres undervisningstiltag og støttemuligheder for metalmusikken.
“Det er jo en ‘hønen og ægget’-situation med støtten og musikken, men det starter med en bevidstgørelse om udfordringerne, hvis man vil ændre på noget,” siger han.
Institutionel støtte
Hovedbookeren på den tyske metalfestival Summer Breeze, Chris “Jagger” Jäger, booker selv flere danske navne i dag end for fem år siden.
Han fortæller, at Skandinavien generelt har gode systemer for at hjælpe undergrundsbands med gratis øvelokaler, hjælp til det praktiske, showcases og workshops.
Det er en udvikling, man for eksempel kan se hos Mono goes Metal og When Copenhell Freezes Over, to danske initiativer, som blandt andet præsenterer branchefolk for nye heavytalenter.
De to begivenheder bliver nævnt igen og igen, når man spørger fagfolkene ind til den danske metalmusiks succes, og Mono goes Metal har de senere år også tilføjet en masterclass og et meet up til programmet.
Gennem showcases har Chris Jäger selv opdaget flere danske bands.
“På Mono goes Metal og Copenhell Freezes Over kunne jeg virkelig se talentet, det var høj kvalitet, og jeg bookede flere artister,” siger han.
Copenhells indflydelse
Copenhell bliver også nævnt af Becky Laverty, som er booker på den hollandske metalfestival Roadburn.
“Copenhell har en historik for at fremvise hjemmedyrket talent side om side med internationale artister, hvilket får internationale gæsters øjne op for danske bands,” påpeger hun.
Chris Jäger kan ligeledes fortælle, at bare det at genkende et bandnavn på en Copenhell-plakat kan være et kvalitetstegn for udenlandske fans i sig selv, selvom de ikke nødvendigvis deltager i festivalen.
Færre uskrevne regler
Et alternativt bud på den voksende heavy-metal-scene giver manager for Baest og Neckbreakker, Jens Karlsson, der bemærker, at uskrevne regler i heavymiljøet, som hvem man bør samarbejde med, er blevet mere udvisket med tiden.
“Jeg har i hvert fald oplevet med nogle af mine artister, at vi har fået rigtig meget gavn af ikke at bekymre os så meget om at arbejde med en kommerciel partner,” fortæller han og nævner for eksempel, at flere danske heavybands sponsoreres af energidrikfirmaer, mens han med Baest har samarbejdet med Banedanmark.
Som Chris Jäger siger: “Alle disse mennesker, alle firmaerne og organisationerne, de hjælpes ad om at bringe den danske scene på bordet.”