Ny hverdag for børn i Aarhus
Nu er alle dagtilbud i Aarhus Kommune i gang med et projekt, som skal sikre, at færre børn ender i specialtilbud.
Antallet af børn, der ender i specialtilbud stiger. Aarhus Kommune har besluttet at gøre noget ved det.
Nu er de sidste dagtilbud i kommunen netop gået i gang med “Dagtilbud for alle”.
“Med projektet har alle afdelinger rykket sig og haft fremgang,” siger Lykke Metzdorff, som er pædagogisk fagkonsulent hos PPR, Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.
Selvom forløbet er afsluttet i flere dagtilbud, er det stadig en del af hverdagen:
“’Dagtilbud for alle’ har givet os et sprog og en retorik for arbejdet med de udfordrede børn i hverdagen, og det er vigtigt,” siger Mads Værnholt Madsen, pædagogisk leder i Børnehuset DII Annekæret i Skæring.
I 2022 afsatte Aarhus Kommune i 26,6 millioner til projektet.
"Jeg er sikker på, det har betydning for børnene, med øgede midler, til at skabe legemiljøer til flere børn,” siger Mads Værnholt Madsen.
Et af de første dagtilbud, der gik i gang, var Børnehuset Kolbøtten i Kolt-Hasselager.
“Puha, tænkte jeg, da jeg først hørte det,” siger pædagogisk leder Benedikte Broe. I dag har hun det anderledes:
"Jeg vil sige, at projektet har gjort os mere faglige og dygtigere i vores snakke om børnene.”