Ny ordning om medicinsk cannabis deler vandene: "Der er betydelige udfordringer "

I januar gjorde et bredt flertal i Folketinget forsøgsordningen for medicinsk cannabis permanent. Ordningen møder dog fortsat stor modstand blandt fagfolk.

Fra cannabisplanten kan der udvindes cannabis til medicinsk brug
Offentliggjort

Som en ny implementeret del i det danske sundhedsvæsen kan man fra januar 2026 få udskrevet medicinsk cannabis hos sin egen læge. Det sker på baggrund af en otte år lang forsøgsordning. 

Forsøgsordningen, der har været gældende siden 2018, har vist, at medicinsk cannabis kan have positiv effekt på patienter med kroniske smerter eller uhelbredelige lidelser.

Ordningen har dog ikke kun mødt opbakning.  

En ordning i modvind 

Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) bekendtgør i et høringssvar fra november 2025, at de anerkender, at nogle patienter oplever positiv effekt ved brug af cannabisprodukter. 

Samtidig understreger de at lægelige behandlinger skal have rodfæste i evidens og dokumenteret effekt. 

“DSAM skal endnu engang udtrykke dyb skepsis over for ordningen. Bekendtgørelserne ændrer ikke ved, at der fortsat mangler et videnskabeligt og klinisk grundlag for at anvende cannabis som lægemiddel.”

Lægelig skepsis 

Speciallæge PhD, ved Neurologisk afdeling AUH, Julie Schjødtz Hansen har forsket i effekten af cannabisbaseret medicin ved nervesmerter og spasticitet. Hun forholder sig kritisk til ordningen:

”Jeg vurderer, at der er betydelige udfordringer med den nu permanente forsøgsordning. Evidensen er mangelfuld, og der er for få og dyre produkter til rådighed”.

Powered by Labrador CMS