Presset på fængselsbetjente stiger fortsat: Alligevel er der planer om at bygge nyt kvindefængsel
Antallet af indsatte, som den enkelte fængselsbetjent skal håndtere, er steget markant de seneste ti år. Tillidsrepræsentant er bekymret for planer om nyt kvindefængsel.
I 2025 skulle en fængselsbetjent i gennemsnit tage sig af 2,3 indsatte. I 2015 lå det tal på 1,4 indsatte. Det fremgår af en rapport udgivet af Fængselsforbundet.
Samtidig har Danmarks Fængsler ansøgt om muligheden for at åbne et nyt kvindefængsel, der foreløbigt skal ligge nær Ribe.
Dén plan stiller Bjarke Knudsen sig kritisk over for. Han er fængselsbetjent og institutionstillidsrepræsentant i Renbæk Fængsel, som ligger 20 kilometer fra det område, hvor kvindefængslet formentlig skal bygges.
Han påpeger, at Renbæk Fængsel i forvejen har problemer med personaledækningen.
“Jeg tror ikke på, at man kan rekruttere nok til et kvindefængsel i Ribe, når vi i forvejen har lav bemanding og vanskeligheder med at fastholde medarbejdere.”
Bjarke Knudsen er bekymret for, at et nyt kvindefængsel vil betyde yderligere belastning af personalet i Renbæk Fængsel. Han ser hellere, at man opretter kvindeafdelinger flere steder i landet.
Danmarks Fængsler maner imidlertid bekymringerne i jorden. Styrelsen udtaler, at det ikke er endeligt besluttet, om valget falder på et kvindefængsel eller en kvindeafdeling.
Planerne om det nye fængsel udspringer af strafreformen fra 2025. Her blev det bestemt, at der skal opføres et nyt kvindefængsel eller en ny kvindeafdeling i et eksisterende fængsel.