100 års radio i opbrud: danskerne får ny lyd i ørerne

Danskerne hører markant mindre radio, mens podcast tiltrækker flere lyttere. Alder og uddannelse har betydning for, hvem der mest lytter til podcast.

Unge lytter mest til podcast.
Offentliggjort

Danskerne er ikke længere forudsigelige lyttere af radioen. 

De sidste 10 år er andelen af os, der dagligt lytter til radioen, faldet fra 75 % i 2014 til 59 % i 2024. Det viser rapporten ”Medieudviklingen 2024”, som DR Analyse har udgivet.

Og med et fald fra 89 % til 85 % fra 2023 til 2024 i andelen af danskere, der ugentligt lytter til radio, er der ingen tvivl om, at radio her i 100-året for radio i Danmark, er under hastig forandring.

Nye lydvaner

Mens radiolytning falder, stiger danskernes lytning til podcast. Samlet steg andelen af danskere, der ugentlig lyttede til podcast fra 33 % i 2023 til 37 % i 2024 ifølge DR’s medieudviklingsrapport.

Siden 2018, hvor DR Analyse har undersøgt danskernes podcastlytning, er det primært de unge, der har opbygget podcastvaner, og det er dem, som lytter mest til podcast.

Men de mere voksne lyttere står nu for den største stigning i lytning til podcast. 

Hos aldersgruppen 47-64-årige steg brugen af podcast fra hver fjerde i 2023 til hver tredje i 2024. Podcastmediet er altså blevet et nyt lydmedie hos de ældre lyttere.

Alder alene forklarer ikke forskellene i danskernes podcastvaner. 

Ifølge medierapporten er podcastlytning størst hos dem, der har over fire års uddannelse, og lavest hos dem, der har kortere uddannelse.

Podcast imødekommer individuelle behov

Radiomediet er stadig størst om morgenen, viser medierapporten. Det er det tidspunkt på dagen, hvor vi gerne vil have status på verdenssituationen og tophistorier.

Men i løbet af dagen bliver danskernes lydvaner mere individuelle. Brugen af podcast er størst om eftermiddagen og aftenen i forhold til andre tider af døgnet, viser tallene.

DR Analyse peger på muligheden for fordybelse og værtsbåren underholdning on demand og lige ved hånden som en del af forklaring på stigningen.

Fremtidens lyd for unge, der aldrig har lyttet til radio og ikke hører podcast

37 % af danskerne i alderen 15-24 år har til DR Analyse svaret, at de aldrig har haft for vane at lytte til radio.

Og siden 2020 er væksten i andelen af unge, der lytter til podcast blandt de 15-24-årige, stagneret i forhold til de 25-31-årige.

Tiden vil vise, om podcastmediet i fremtiden vil formå at appellere til dem, der i dag er helt unge og aldrig har lyttet til radio og heller ikke lytter til podcast.

Powered by Labrador CMS