Bang & Olufsen og Struer: Et 100 år gammelt kærlighedsforhold – eller afhængighed?
Bang & Olufsen fylder ikke længere byen som før, men arven fra virksomhedens 100-årige historie lever videre, og både byen Struer og verdensbrandet har fået nye roller i deres gensidige afhængighed.
I sidste uge kunne Bang & Olufsen fejre 100 års jubilæum. Virksomheden, der blev grundlagt i Struer i 1925, har gennem årtier sat sit præg på både by og industri – og historien om forholdet mellem B&O og Struer er stadig levende hos dem, der har oplevet det på tæt hold.
”Jeg tror, det ville svare til at sige, at man arbejdede hos Ferrari i Italien.”
Når Carsten Højberg tænker tilbage på sine første år hos Bang & Olufsen, trækker der et lille smil over hans ansigt. Han arbejdede på B&O i Struer fra januar 1982 til januar 2017. I 35 år oplevede han både virksomhedens storhedstid og de senere år med nedskæringer og omstruktureringer.
“Dengang var det næsten et statussymbol at være medarbejder på B&O,” fortæller han.
“Hvis man nævnte det, uanset hvor man kom i Danmark eller i verden, så var man virkelig noget specielt. Jeg tror, det ville svare til at sige, at man arbejdede hos Ferrari i Italien.”
Op gennem 70’erne, 80’erne og 90’erne var B&O ikke bare en arbejdsplads i Struer. Det var byens puls. Fabrikken tiltrak tusindvis af ansatte, og de fleste boede i byen.
Er Bang & Olufsen og Struer stadig gensidigt afhængige?
I dag er billedet et andet end det, Carsten Højberg husker. Hvor Struer engang summede af B&O-ansatte på vej til og fra fabrikken, står der nu langt færre biler på parkeringspladsen ved hovedsædet. I løbet af de seneste årtier er arbejdsstyrken skrumpet markant, og mange tidligere underleverandører er forsvundet ud af byen.
B&O fylder stadig meget i Struer, men ikke på samme måde som før. Hvor virksomheden engang var fundamentet for både byens økonomi og identitet, fylder den i dag mere i fortællingen om Struers fortid end i dens hverdag. Samtidig forsøger byen at holde fast i arven, mens B&O selv har forandret sig til en global luksusvirksomhed med en anden forretningsmodel end tidligere. Og det rejser et spørgsmål, som ikke kun handler om nøgletal og medarbejdere, men om identitet, historie og fremtid.
Står B&O og Struer stadig i et gensidigt forhold – eller er det i dag den ene part, der har mere brug for den anden?
B&O formede byen
For Carsten Højberg står 1980’erne og 90’erne som en tid, hvor B&O ikke bare producerede radioer og fjernsyn, men også liv og sammenhængskraft i Struer.
Det var årene, hvor små virksomheder skød op som følge af B&O’s succes. Underleverandører, specialværksteder og små teknologivirksomheder, der alle levede af de opgaver, der udsprang fra fabrikken.
“Det havde også en stor følgevirkning på resten af byens handels- og forretningsliv. De mange ansatte brugte jo deres løn i de lokale forretninger, og det skabte kronede dage for både slagteren, købmanden og tøjbutikkerne.”
Men efter årtier som vækstmotor begyndte billedet langsomt at skifte. De første fyringsrunder kom, og de blev hurtigt en del af hverdagen.
“Efterhånden som der kom flere og flere fyringsrunder, så blev det næsten hverdag. Man vidste sjældent, hvornår kniven ville svinge næste gang," siger Carsten.
Stemningen ændrede sig markant fra de stolte årtier.
“Det var meget ubehageligt de sidste par år, jeg var der,” fortæller han.
Selvom virksomheden siden har stabiliseret sig, og Carsten selv vurderer, at B&O i dag har fundet sit leje igen, står kontrasten til fortiden skarpt tilbage.
“Der er nok ikke så mange, der på samme måde forbinder B&O med Struer i dag, som det var tilfældet i 80’erne og 90’erne,” forklarer han.
Struer som hjertet i brandet
Selvom virksomheden i dag opererer på et globalt marked og henvender sig til forbrugere i hele verden, er der ingen tvivl om, hvor Bang & Olufsen mener, at deres identitet ligger.
I forbindelse med 100-års jubilæet understreger B&O’s ledelse, at deres arv er dybt rodfæstet i oprindelsesbyen, og at værdier som håndværk, design og lang levetid er centrale for brandets strategi. På virksomhedens egen hjemmeside beskrives Struer som en kilde til identitet og autenticitet.
Selve grundlaget for B&O – både historisk og kulturelt – ligger i byen. Virksomheden markerede sit jubilæum med en specialserie, “The Centennial Collection”, der kombinerer historiske designelementer fra Struer‑æraen med moderne håndværk og materialer.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Bang & Olufsens ledelse i forbindelse med denne artikel. Oplysningerne om virksomhedens syn på Struer stammer derfor fra pressemeddelelser og virksomhedens egen hjemmeside.
At bære arven videre
For Struer har Bang & Olufsen efterladt et tydeligt aftryk. Ifølge markedsføringsansvarlig ved Center for Kultur i Struer kommune, Mathilde Blach Andersen, er virksomhedens historie et centralt element i byens identitet.
“Det er klart, at B&O’s historie er en stor del af, at vi i dag brander os som Lydens By,” siger hun.
Arven fra B&O rækker, ifølge Mathilde, ud over historien. Den præger også nutidens virksomheder og organisationer i byen.
“Vi ser arven fra B&O afspejle sig i den måde, andre virksomheder og organisationer driver forretning på i dag. Det handler både om den mentalitet, man møder arbejdet med, og den stærke faglighed, der ligger bag udviklingen.”
Samtidig er Mathilde dog bevidst om, at byen ikke længere kun defineres gennem den 100 år gamle Struer-virksomhed.
“B&O fylder faktisk ikke så meget i vores fortælling om Lydens By. Det er klart, at vi nogle gange er nødt til at gå tilbage til der, hvor det hele startede, men vi vil gerne vise, at Struer kan noget andet end bare B&O.”
Hvem har mest brug for hvem?
I dag står forholdet mellem Bang & Olufsen og Struer i et helt nyt lys. Hvor byen engang var afhængig af virksomheden for arbejdspladser, handel og identitet, spiller B&O nu en anden rolle. Struer har i højere grad brug for B&O som kulturelt og historisk symbol – et fundament for byens fortælling som Lydens By – men ikke som massearbejdsplads.
Omvendt har B&O stadig brug for Struer, men af helt andre grunde. Byen er blevet en del af brandets DNA, rødderne, fortællingen og autenticiteten. Fabrikken behøver ikke længere at fylde tusindvis af medarbejdere, men Struer som ophavssted er uvurderligt for virksomhedens identitet i den globale arena.
Der er stadig følelser i relationen – især hos tidligere medarbejdere som Carsten Højberg, der mindes storhedstiden og fællesskabet. Men de to parter har fået nye roller, som ikke længere matcher hinanden fuldstændigt. Afhængigheden er blevet asymmetrisk, men gensidig på et mere symbolsk niveau.
Måske er det netop det, der er historiens pointe. Et forhold, hvor fortidens bånd stadig binder parterne sammen, men hvor hver især må navigere efter egne behov og realiteter. Hvem har egentlig mest brug for hvem i dag – er det Struer, der har brug for B&O, eller B&O, der stadig finder sit hjerte i Struer? Svaret ligger måske et sted midt imellem.