Claus kender byen bedre end de fleste. ”En to timers tur på Trøjborg bliver måske til 30 afgifter. På Frederiksbjerg er det én.”

Claus bruger sin hverdag på at gå Aarhus tynd som Cityassistent. Med scanner, printer og kropskamera sørger han og kollegaerne for, at trafikken i Aarhus kører sikkert og uhindret. 

En afgift koster føreren af bilen 510 kr.
Offentliggjort

Ude foran Thorkilds i Mindebrogade holder en sort varevogn med trailer ulovligt parkeret. Claus peger op på skiltet og forklarer føreren af den sorte varevogn, at af- og pålæsning altså er forbudt. Han skal finde et andet sted at parkere. Claus forklarer ham hvor han i stedet kan parkere. 

”I gør det altså ikke nemt for os håndværkere”, får han tilbage. Claus giver ham ret i at det er hårde arbejdsvilkår, men det er ikke ham, der laver reglerne.

Han går videre ned ad Skolegade og møder kort efter en anden varevogn. Claus kigger ned på sit ur. ”To minutter, så skal han være væk.” Det er en såkaldt cykelgade, og varevognene har derfor kun tre minutter til af- og pålæsning, før de være væk.

Et par gode sko

Claus er iført en blå polo og et par sorte løbesko fra Hoka. Det er vigtigt, når man bruger to tredjedele af dagen gående rundt i byen. 

Inden han forlader kontoret og personalelokalet, hvor Claus og kollegaerne har haft et møde, trækker han i den velkendte neongule jakke, og så går turen ellers rundt i midtbyen.

Claus kender byen bedre end de fleste. De sidste 3-4 år har han vandret byen tynd som Cityassistent - også kaldet parkeringsvagt. Før det var han kørerlærer, og han ved præcis, hvor han skal gå hen for at finde ulovligt parkerede biler. 

”En to timers tur på Trøjborg bliver måske til 30 afgifter. På Frederiksbjerg er det én,” siger han.

Claus’ vigtigste opgave er at sørge for, at trafikken forløber sikkert og uhindret. Det gælder også når nattefrosten har taget fat og sneen har lagt sig, og det ikke altid er lige sjovt at skulle ud ad døren om morgenen. ”Det er verdens fedeste arbejdsdag 10 måneder om året”, siger Claus med et smil på læben. 

Da han har strejfet rundt i en times tid, kommer han forbi parkeringspladserne ved domkirken. Claus tager sin nummerpladescanner frem. Han bruger den sjældent, men foretrækker at holde øje med hvad der sker i trafikken. Men lige her, er der for nyligt trådt nye regler i kraft, og Claus må have scanneren frem. 

Den første bil når han dog ikke engang at scanne, for p-skiven i forruden er ikke indstillet korrekt, og Claus må i gang med at udskrive dagens første bøde.Han tager flittigt billeder af hele bilen, som bevismateriale for bøden. Printer den lange gule seddel ud, og placerer den i forruden på den ulovligt parkeret bil. 

Mens vi står der, og uddeler parkeringsbøder, kommer flere mennesker op til Claus med opfølgende spørgsmål til deres parkering.

De næste to biler i rækken får også en gul seddel i forruden. Her er p-skiven heller ikke sat, og Claus må igen have den lille bødeskrivende printer frem. Samtidig forklarer Claus, hvor pengene fra bøden ender.

”Det er faktisk en underskudsforretning. Det er sådan, at 50 procent af afgiften på 510 kr. går til rigspolitiet. Den anden halvdel går til Aarhus Kommune, der så skal betale husleje, el, varme, løn, udstyr og andet af de resterende 255 kr.”

Udover den lille printer har Claus også et kropskamera med på turen. Den er placeret på den neongule jakke og kan tændes ved et enkelt tryk, hvis Claus eller hans kollegaer møder konfrontation.

Kropskameraet blev indført i 2018, og er stadig en fast del af uniformen.

Claus fortæller dog, at folk generelt er venlige og forstående. ”Jeg vil skyde på, at det kun er tre procent, der reagerer negativt.” Alligevel har han oplevet, at roen kan slå sprækker, og i enkelte tilfælde har han måttet møde i retten, fordi en konflikt eskalerede. Derfor er kropskameraet på den gule jakke mere end bare et stykke udstyr. Det er en tryghed. ”Vi tænder det kun, hvis vi vurderer, at situationen kan løbe løbsk,” forklarer Claus.

Alternative arbejdsopgaver

Da han er færdig ved domkirkepladsen, opdager Claus at en pullert ikke er gået op som den skal klokken 11. Det er en lille rund stolpe, der holder biler fra at kunne køre ind på Store Torv, og er også et eksempel på en anden type arbejdsopgave man har som Cityassistent. ”Så skal vi lige have fat i Lars”, siger Claus og tager telefonen frem.

Da vi skilles, vender Claus tilbage til en anden af dagens opgaver. Referatet fra personalemødet tidligere på dagen. ”Så har chefen godkendt referatet. Så skal det bare sendes afsted, og så kan jeg også holde weekend.”

Powered by Labrador CMS