
Danske tv-seere har gjort public service-kanaler til streamingvindere
Men førerpositionen er måske kun til låns. Der er nemlig stor forskel på, hvad og hvor de ældre og yngre voksne streamer, viser en undersøgelse af danskernes medievaner.
Kommer du en sen aften gående på gaden og ser lys fra et tv-apparat skinne ud gennem et vindue, kan du ikke længere være sikker på, om det er hjemmets unge eller deres forældre, der er ved at binge deres favoritserie.
De voksne i aldersgruppen 32 til 64 år har nemlig øget deres streamingforbrug markant de seneste år. Det viser en undersøgelse af danskernes medievaner, som DR har udgivet i rapporten "Medieudviklingen 2024".
Når den aldersgruppe satte sig i sofaen og tændte for tv’et i 2024, blev 68 procent af tiden brugt på at streame – op fra 55 procent i 2022.
Public service-kanaler er blevet de største
Det er en udvikling, som både DR og TV 2 kan være tilfredse med. De dominerer nu streamingmarkedet i Danmark, for godt 6 ud af 10 af de udsendelser, danskerne streamer, er hentet på hylderne hos de to public service-kanaler.
Udviklingen skyldes blandt andet, at de modne voksne streamer helt andre typer programmer end de yngre. De streamer især nyheder, danske dokumentarprogrammer og serier, som de finder hos netop de to landsdækkende tv-stationer.
De yngre voksne og helt unge (12-31 år) ser også serier, men serierne er internationale. Derudover er de meget glade for reality- og underholdningsprogrammer, som de finder på streamingtjenester som Netflix og YouTube.
Public service-nyheder ser de hovedsageligt kun, hvis der er store live-begivenheder som for eksempel tronskiftet eller store sportsbegivenheder.
En udfordring for DR og TV 2
Det burde få panderynkerne frem hos DR og TV 2. For når det gælder andelen af den samlede tv-tid – altså både streaming og traditionelt flow-tv – streamer de unge langt mere end de modne voksne. Hele 93 procent af deres tv-tid bruges på streaming.
De modne voksne ser bare samlet set mere tv og vinder derfor streamingkonkurrencen i kraft af flere timer foran skærmen, selvom de "kun" bruger 68 procent af deres tv-tid på at streame.
Fremtidens medier er ikke kun tv
Vil DR og TV 2 bevare deres dominerende position på streamingmarkedet, skal de allerede nu have fat i de yngre aldersgrupper.
I forbindelse med sin tiltrædelse som DR’s nye generaldirektør var en af Bjarne Corydans første handlinger at sætte gang i en konsulentundersøgelse af, hvad han kalder "opmærksomhedsøkonomien".
- Det vil sige ikke bare, hvordan medieverdenen ser ud, men også sociale medier og de store skift i samfundet," udtalte han til MediaWatch.