Danskernes ændrede medievaner presser DR og TV2

Radiolyttere skifter til podcasts og YouTube overtager tv’et. DR Analyse tager hvert år temperaturen på danskernes medievaner. På overfladen rummer medie-året 2024 gode nyheder for Public Service-kanalerne, men rapporten peger også på et skifte, der kan gøre det svært for DR og TV2 at overholde aftalerne fremover.

Broadcastmedierne er under forandring.
Offentliggjort

DR Analyses rapport Medieudviklingen 2024 viser fremgang for de to største danske public service-kanaler. DR og TV2 tegner sig for 60% af danskernes forbrug af levende billeder. Og radiokanalerne fastholder et stærkt greb i danskerne. Set med Public Service-briller, er dette umiddelbart positivt.

Men mørke skyer anes i horisonten. Radiolytningen faldt med 4% og det er præcis det samme som podcastlytningen steg med i 2024. Samtidig er YouTube, der traditionelt har været konsumeret på telefon og PC, ved at vinde indpas på danskernes tv-skærme, drevet af et større udbud af kvalitetsindhold. I fjerde kvartal 2024 oversteg on demand-tv for første gang live-tv.

Når medieforbruget bliver mere individualiseret, bliver det sværere for Public Service-kanalerne at nå befolkningen.

Public Service-opgaven

Public service-kanalerne i Danmark opererer under særlige lovkrav (radio- og fjernsynslovens kapitel 3, §11) og konkrete aftaler, der fastlægger mediernes rolle. Kanalerne skal bl.a. sikre befolkningen adgang til væsentlig information og debat. For DR fremhæves det, at formålet er at styrke borgernes handleevne i et demokratisk samfund. TV2’s udbud skal kendes på kvalitet, alsidighed og mangfoldighed. Samlet har kanalerne til opgave at ramme bredt og at klæde danskerne på til at deltage i demokratiet.

Sværere at ramme bredt

Rapporten viser, at hvor radioen når ud til alle alders- og uddannelsesgrupper, er podcasts især populært blandt yngre og veluddannede. Samtidig vinder YouTube tid fra de klassiske streamingtjenester, hvor indholdet i høj grad styres af algoritmer, designet til at levere mere af den type indhold brugeren allerede foretrækker. Skiftet fra radio til podcast og YouTubes udbredelse peger på en indholdsmæssig individualisering der har stået på i en årrække og nu tydeligt kan ses i rapporten fra DR.

Da radio- og fjernsynsloven blev vedtaget, var udfordringen med at nå befolkningen en helt anden end i dag. Skiftet til podcast og YouTubes invasion af tv’et er ikke et problem i sig selv. Men eroderingen af de klassiske ’broadcast’ platforme gør det sværere at løse Public Service-opgaven og nå ud til alle.

Powered by Labrador CMS