De unge har taget mood-lytning til sig

Samfundet har en opgave i at udfordre den måde unge bruger internettet på.

Offentliggjort

Mulighed for at få information hinsides vores egne personlige oplevelser er nyhedernes formål. Mood-lytning, altså humør- eller stemnings playlister som koncept i bredere forstand kan være med til at udvande nyhedernes formål.

Mood-lytning

Hvilke principper musik playlister er opbygget efter bliver undersøgt i rapporten Medieudvikling 2024. 44 % af de adspurgte angav, at de opbyggede playlister efter mood.

De unge bliver stemningslyttere med behov for selv at styre hvilke følelser, musikken skal frembringe. De valg de unge tager bliver derfor mere personlige.

Unges rutiner er meget anderledes og der sker derfor en udvikling som kan komme til at gøre noget ved alsidigheden, påpeger direktøren for Reuters institute for the study of journalism, Rasmus Kleis Nielsen.

Alsidighed er en almen og bred viden, som skal gøre de unge er i stand til at klare mange forskellige situationer og former for udfordringer i livet.

Denne alsidighed kan måske blive sat ud af spil, hvis det meste af det de unge laver er rettet så bevidst mod den enkelte, som mood-lytning er. Tendensen med at gøre fokus mere personligt findes ikke kun i forhold til musik, viser rapporten.

Sport

De unge har tydeligt i følge rapporten andre vaner end den ældre generation, da de får deres sportsfix på sociale medier. Det kan skyldes, at sociale medier giver en forbedret og mere personlig fan oplevelse.

De unge følger sportsudøvere og har en direkte kanal til kontakt med deres idoler.

Denne personliggørelse kan måske være en måde for de unge at skabe fokus i den overvældende information overload, der er blevet normal.

Nyhederne

Det lyder måske alt sammen meget godt. Men unges tidsforbrug på YouTube var i følge rapporten i 2024 på 33 minutter dagligt i gennemsnit. På DRTV var den kun på 9,5 minutter dagligt.

De daglige rutiner vi har som mediebrugere er med til at skabe vores samfund. Det har betydning hvilke medier vi bruger og hvordan vi bruger dem. Nyheder har en vigtig rolle i både holdnings- og handlingsfællesskaber, skriver Rasmus Kleis Nielsen.

Men i stedet for at dømme de unges måde at håndtere mood-lytning og lignende på, var det måske værd at skabe bredere debat om hvordan vi vælger at bruge vores tid på de forskellige medier.

Powered by Labrador CMS