Dit humør og ønske om fællesskab påvirker fremtidens medieudbud
Følelser og fællesskab betyder mere end vi tror for udviklingen af fremtidens medier, viser DR’s nye rapport om danskernes medievaner.

Medier fylder halvdelen af din vågne tid
Danskerne bruger 7½ time dagligt på forskellige medier. Det viser DRs årlige rapport om danskernes medievaner i 2024, og tallet har været stabilt gennem flere år.
Men det er ikke kun algoritmer og interesser, der bestemmer, hvad vi ser og lytter til. Rapporten viser, at vores humør og lysten til fællesskab spiller en stadig større rolle - og det påvirker, hvad medierne tilbyder danskerne i fremtiden.
Fra papiravis til algoritmer
For få årtier siden var medierne præget af papiraviser og faste sendetider på TV og i radioen.
I dag har medierne et overvældende udbud. Og den enkelte dansker træffer mange af sine medievalg baseret på personlige interesser, vaner og algoritmer.
Sådan skriver Rasmus Kleis Nielsen i sin bog, ”Hvad skal vi med nyhederne”. Som direktør for Reuters Institute for the Study of Journalism og professor på Oxford Universitet, har han fingeren på pulsen i forhold til de hastigt udviklende medier.
Humør og fællesskab styrer dit valg
DRs rapport viser, at danskerne udvikler deres brug af medierne, og det påvirker samtidig, hvad medierne præsenterer for os i fremtiden.
Eksempler på dette findes allerede i vores brug af musik-streaming og udviklingen af podcastgenren.
Musik-streaming gør det fx muligt at sammensætte soundtracket til sit eget liv. Såkaldte mood-playlister kan designes til enhver anledning, så stemningen i musikken fx kan passe til at bearbejde kærestesorger eller at skabe den rette stemning til festen.
På podcastmarkedet er videoelementet blevet populært, bl.a. fordi videoformatet styrker følelsen af nærhed og fællesskab.
I de nyere video-podcasts, også kaldet ”vodcasts”, kan lytterne både se og høre værterne på video. Det giver en følelse af at være med i samtalen og tæt på dem i studiet. Via chat og emojis kan man ovenikøbet interagere undervejs.
Dine valg og fremtidens medieudbud påvirker hinanden
Mood-playlister og video-podcasts er kun to eksempler på, hvordan medierne ikke længere bare er et spørgsmål om teknologi og algoritmer – de kommer i fremtiden også til at øge tilpasningen til dit humør og dine ønsker om en plads i fællesskabet.