Facebook forbyder politiske annoncer – de unge sætter sig i førersædet på de sociale medier
En ny EU-forordning får META til at lukke for politisk reklame på Facebook og Instagram. Det kan vise sig at blive en fordel for de unge til kommunalvalget, som i højere grad mestrer de sociale mediers kunst.
        Har du også lagt mærke til, at dit feed på Instagram, Facebook og TikTok er blevet mere spækket med lokalpolitikere, der prøver at lave content? Så kan der være en god forklaring på det.
Den 10. oktober blev en ny EU-forordning nemlig sat i kraft. Den indebærer højere krav til politisk reklame på sociale medier, som i bund og grund skal sikre mere gennemsigtighed.
Disse krav har fået META, som står bag Facebook og Instagram, til at forbyde alt politisk annoncering på deres platforme, da forordningen medfører for store praktiske udfordringer og juridisk usikkerhed.
Facebook-annoncer giver stemmerne
En af dem ændringen rammer er Kristian Sommer, som stiller op for Socialdemokratiet i Aarhus kommune. Den tidligere formand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom Aarhus er i en alder af 22 år at finde på valgkortet til kommunalvalget, og han har ligesom de fleste andre kandidater købt annoncer på Facebook til at nå ud til vælgerne:
“Jeg har brugt en del penge på at få mit indhold ud. Det fungerer godt, og man får mange likes på det,” siger Kristian Sommer.
En rapport udarbejdet af Lead Agency om kommunalvalget i 2021 i landets fire største byer, viser, at der er en rimelig sammenhæng mellem antallet af stemmer kandidaterne får, og hvor mange penge de har brugt på annoncer på Facebook.
Content er vejen frem
Ditte Shamshiri-Petersen, som er valgforsker på Aalborg Universitet, mener, at politikerne skal finde andre måder at nå ud til vælgerne.
“Uden muligheden for de betalte annoncer, er det organiske indhold afgørende, da det nu handler om, hvem der kan skabe content, som folk gider at reagere på og dele.”
Kristian Sommer er en af dem, der har været nødt til at tænke i nye baner, og her tror den nye kandidat, at han har en gylden fordel, når det kommer til at lave organisk indhold.
“Jeg tror, at der er stor forskel på, hvor gammel man er, og at det er sværere for de ældre at lave indhold, der performer godt. Jeg tror, at jeg har en fordel, fordi jeg er ung og ved hvad der trender,” siger Kristian Sommer.
Kristian Sommer har lavet politisk content på TikTok i knap to måneder, og han har i den periode fået tæt på 120.000 interaktioner på platformen. 
Digital fordel til de unge
Ditte Shamshiri-Petersen mener også, at ændringen efter EU-forordningen kan komme de unge kandidater til gode i valgkampen:
“Jeg tror, det kan være en fordel for de unge i den forstand, at de nok har fingeren mere på pulsen i forhold til, hvordan man bruger de sociale medier, og de har oftest en større erfaring med det.”
Hun nikker altså genkendende til den unge socialdemokrats udlægning, og anerkender at det kan komme til at have betydning for valget.
Benjamin Rud Elberth, der er ekspert i kommunikation på tværs af medier, og som har årelang erfaring med rådgivning af politikere, er enig i, at de unge er stærkere på de sociale medier.
“Jeg vil tro, at unge har en bedre teknisk kunnen og en bedre forståelse for, hvad de skriver, og hvad der går viralt. De er selv så selektive i deres feed og har en forståelse for, hvor kort tålmodigheden er ude hos dem, der scroller. Det giver dem en helt anden forudsætning for at skrive og poste indhold på de sociale medier.”
Han mener altså, at de unge er bedre til at lave content, fordi de ved, hvad det drejer sig om.
De sociale medier flytter vælgere
Benjamin Rud Elberth ser de sociale medier som værende et centralt redskab for lokalpolitikerne til at opnå deres ypperste mål: at skrabe nok stemmer sammen.
“Det er den billigste og mest effektive måde at få vælgere flyttet ned i stemmeboksen. Særligt i kommunalvalget er det vigtigt at forstå de sociale medier, fordi man med Facebook kan flytte få afgørende stemmer, hvis bare man er lidt dygtig.”
En rapport fra Københavns Universitet om kandidaternes valgkamp viser også, at mere end 75% af alle kandidater ved kommunalvalget i 2021 brugte deres egen Facebook-side som kampagneredskab.
Ikke læg alle dine æg i den samme digitale kurv
Kristian Sommer har de seneste par uger lavet så mange videoer, at han kan lægge dem op hver dag frem mod det kommende kommunalvalg. Og selvom de sociale medier fylder meget i socialdemokratens kampagne, underkender han ikke betydningen af at pakke mobilen væk og møde vælgerne uden for de digitale rammer.
“De sociale medier er helt klart vigtige, men jeg kommer ikke til at lægge alle mine æg i samme kurv. Det bedste er stadig at komme ud og se folk i øjnene nede ved Brugsen eller over en kop kaffe ved studierne.”