Fra vejkryds til valgkryds: Infrastrukturen fylder for aarhusianerne
Når aarhusianerne skal til stemmeurnerne den 18. november, er det “transport og infrastruktur”, der er vigtigst for dem. Det viser en ny meningsmåling. Eksperter mener, at det er enkeltsager om infrastrukturen, som folk møder i deres hverdag, der har gjort emnet populært i Aarhus.
Midt på brostensbelagte Vestergade, ude foran Bill’s Coffee, har en lastbil taget ophold. Den har bagsmækken åben, og dens blotte tilstedeværelse har elimineret halvdelen af, den ellers cykelvenlige gade.
Det spektakel medfører at cyklisterne opgivende må træde af og dele det sidste smalle stykke asfalt med fodgængerne. Hvilket i sig selv er en betændt situation.
Men sneglende og klodset nærmer sig nu en autocamper, som har set sit snit til at passere lastbilen samme sted som både fodgængere og cyklister.
Langsomt får den vippet venstre forhjul op på fortovet, og får efterfølgende mast sin brede forende ind i hullet mellem væg og lastbil.
Med to centimeters luft til hver side spiller den lige akkurat igennem, til stor forargelse for både cyklister og fodgængere, der de seneste 30 sekunder har fungeret som tilskuere til et slags køretøjstetris.
Sekvensen ovenfor er en beskrivelse af en video, som butiksejer Janni Gabriel har lagt ud på Bill’s Coffee’s Instagram. Det er hendes opråb om hjælp til at løse det trafikale kaos, som hersker i centrum af Aarhus.
De frustrationer over dårlig infrastruktur er Janni ikke alene om.
For ser man på den nyeste meningsmåling over de mest populære emner blandt aarhusianerne til det forestående kommunalvalg, er det “transport og infrastruktur”, der placerer sig øverst, det viser tal, som Epinion har udarbejdet for Constructive Institute.
Godt halvdelen af de adspurgte siger nemlig, at det er “transport og infrastruktur”, de vægter højest, når der den 18. november skal krydses af på stemmesedlen.
Det konkrete og håndgribelige
Kasper Møller-Hansen, der er professor på Institut for Statskundskab på Københavns Universitet, ser emnets popularitet som et udtryk for enkeltsager.
“Det der er med de her enkeltsager, er, at de er meget konkrete, håndgribelige, og noget vi alle sammen har inde på livet i vores hverdag”
Det bakker Martin Vinæs Larsen op om. Han er lektor på Aarhus Universitet, hvor han forsker i kommunalvalg og –politik. Til DR siger han.
“Det er ret usædvanligt. Det går vælgerne typisk kun op i (red. transport og infrastruktur), når det ikke fungerer”
Men selvom det er usædvanligt, så overrasker det ham ikke.
Martin Vinæs-Larsen nævner blandt andet enkeltsager som situationen på Vestergade og ombygningen af Vesterbro Torv.
Vanviddet på Vesterbro Torv
Og netop på Vesterbro Torv står Kristian Sommer Harrits, der er økonomistuderende på første semester og som samtidig stiller op for Liste A, og råber vagt i gevær over de dårlige forhold for cyklister, han ser.
I en video han har lagt op på sin egen Instagram, dokumenterer han blandt andet fra Vesterbro Torv, hvordan cyklister undviger busser og ender i modsatte vejbane, i et forhutlet forsøg på at komme udenom og hurtigere frem.
Alt dette postyr, mener Kristian Sommer Harrits, skyldes omlægningen af Vesterbro Torv, som er et led i Den Grønne Mobilitetsplan, byrådet i Aarhus indgik i august 2024. Men han forstår ikke, hvorfor forholdene ikke er bedre, selvom der er en omlægning i gang.
Vesterbro Torv er nemlig også at finde på listen over de 13 bøvlede og farlige steder for cyklister, som Aarhus Stifttidende publicerede i juli i år.
Kristians løsning på problemet er, “at ligesom på Viborgvej, hvor der også er busser, så kan man lave en cykelsti, som ligger sig mellem bus og fortov”.
Det, ved han godt, er nemmere sagt end gjort i politik, og forklarer videre, “at det netop er vigtigt, at de små problemer også skal tages seriøst inde i Byrådet, og at der bliver gjort noget ved dem”.
Og det der med at råbe op om et problem, det ser Kasper Møller-Hansen som en af hovedårsagerne til, at infrastruktur er på vælgernes dagsorden.
“Det, der plejer at gøre det til gode dagsordensemner, er, hvis der står nogle på begge sider og råber op”.
Den brede appel
Eksemplerne fra Janni og Kristian har affødt en masse reaktioner. Blandt andet har Janni’s video på Bill’s Coffee’s Instagram fået 475 likes og 28 delinger, og Kristians Instagram-video har i skrivende stund 285 likes og 80 delinger.
Opslag, der når bredere ud end de gængse opslag på deres profiler.
Den brede opmærksomhed kunne godt være tegn på, at det netop er trafikale enkeltsager, der har været afgørende for, at det er “transport og infrastruktur”, der fylder for aarhusianerne til det forestående valg.
Med den stigende interesse for “transport og infrastruktur” kan man foranlediges til at tro, at det fungerer på de andre kommunale områder såsom ældrepleje, folkeskole og daginstitutioner.
Men det, mener Kasper Møller-Hansen, ikke er tilfældet.
“Vi skal ikke tolke det som om, det går megafantastisk på alle andre områder, det går bare mindre fantastisk på lige netop det her område”.
Så den stigende interesse for infrastruktur er altså ikke umiddelbart et tegn på, at der er styr på de andre områder i Aarhus kommune.
Og for Janni er problemet nu så presserende, at det har indflydelse på, hvor hun sætter sit kryds til kommunalvalget.
“Jeg går simpelthen ind og kigger på, hvilke partier der vil det, som jeg vil, for midtbyen. For det de har gang i lige nu, det er helt ude i hampen.”