Hvad synes de lokale om VLTJ's nye batteridrevne tog?

Resten af året kører både de gamle og nye tog side om side på VLTJ-banen. Det er gratis at køre med, og det nyder både de lokale og besøgende godt af. Vi har mødt nogle af de rejsende, og spurgt dem, hvor de er på vej hen, hvad deres forhold til VLTJ er, og hvad de egentlig tænker om ændringerne.

Det nye møder det gamle i de sidste måneder af 2025
Offentliggjort

Fra Lemvig til Vemb i de gamle tog 

Temabeskrivelse

I et nyt tema sætter Resonans fokus på livet i den danske provins – og på de kulturhistoriske fortællinger, der har formet hverdagen langt fra de store byer.

I første serie af temaet rettes blikket mod vest og den historiske VLTJ-jernbane, som i mere end et århundrede har forbundet Vestjyllands små kystsamfund. For mange er VLTJ i dag mest kendt som en fængende festsang, men banen repræsenterer et stykke lokal kulturarv, som har haft betydning for både arbejde, transport og identitet i området. 

Men nu er det på tide at sige farvel til de klassiske VLTJ T-tog og goddag til nye, batteridrevne tog på strækningen mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn. 

Med serien søger vi svar på et helt centralt spørgsmål: Hvad betyder VLTJ egentlig for Vestjylland – historisk set og i dag? 

I serien undersøger vi, hvordan jernbanen blev til, hvilken rolle den spillede i udviklingen af byerne langs den vestjyske kyst, og hvorfor jernbanen stadig vækker stærke følelser blandt vestjyderne i dag. 

Det gamle Y-tog buldrer afsted på skinnerne. Der er ikke mange med toget en mandag formiddag, men de få der er, er til gengæld flittige og afhængige brugere af VLTJ-banen. 

Anna, 33 år, jobsøgende 

“Jeg bor til daglig i Lemvig, men er vant til at bruge banen ret ofte. Jeg er fra Ukraine, og skal til Vemb for at komme ind på det kommunale jobcenter for ukrainere. Sidste år arbejdede jeg i Thyborøn, og var med toget hver dag.” 

Hvis du skulle vælge - de nye eller gamle tog?

“De gamle tog er helt sikkert mere hyggelige end nye, men de nye er nok mere behagelige at køre med, selvom jeg ikke har prøvet dem endnu.”

Kamilla, 18 år, gymnasieelev 

“Jeg tager lokalbanen fra gymnasiet i Holstebro til Vemb og så skifter jeg til VLTJ for at komme hjem til Måborg. Jeg er enormt afhængig af de lokale tog i min hverdag. Hvis ikke dette tog kørte, ved jeg ikke, hvordan jeg skulle komme i skole.” 

Hvis du skulle vælge - de nye eller gamle tog?

Jeg synes, det er interessant med de nye tog. Jeg har dog ikke prøvet dem endnu. Jeg tror ikke, de kommer til at ændre min hverdag markant. 


Fra Lemvig til Thyborøn i de nye tog

På strækningen Lemvig til Thyborøn er oplevelsen en anden, da toget kører af sted 11.20. Her er der ingen bulder og skramlen, mens det nye, lydløse batteridrevne tog glider gennem landskabet, hvor både lokale og turister har skarpe holdninger. 

De nye, moderne tog

Inger, 70 år, pensionist

“Jeg er fra Harboøre og har netop været hos tandlægen i Lemvig. Jeg har boet her hele mit liv. For mig er VLTJ bare et tog. Det er transport. Men det er klart, at de nye tog bliver noget andet. Det er bare et tog som alle andre. De gamle tog er en turistattraktion, det er ‘toget’.” 

Hvis du skulle vælge - de nye eller gamle tog?

“De nye tog er helt sikkert godt for miljøet, men der er stadig mange spørgsmål - det er jo forsøgsdrevet. Hvor skal batterierne hen, når de er brugte? Sender vi problemet videre? Og hvor længe kan det overhovedet holde?”

Christian, 51 & Jan, 73 år, togentusiaster 

“Vi er fra Middelfart og har taget turen herop, fordi det er sidste chance for at prøve de gamle tog - og så fordi vi kan køre gratis”, siger Christian og Jan tilføjer: 

“Vi er nok nogle togentusiaster og har altid været det. Det, der er fascinerende ved VLTJ, er, hvordan de er stykket sammen af gamle tog-dele. Jeg har siden, jeg var helt lille, altid skullet ud og se og tage billeder af togene. Det er også derfor, vi har taget den lange tur herop.” 

Hvis I skulle vælge - de nye eller gamle tog?

“Det er da helt sikkert fint med de nye tog. De er behagelige, og der er meget mere plads. Vi har netop lige spist rundstykker. Det var der ikke plads til i de gamle tog. Og vi har netop også fået fortalt, at det ikke var muligt at skaffe reservedele til de gamle tog, og så er den nye miljøvenlige teknik jo super spændende - hvordan de lader batterierne, og hvor længe de kan køre.” siger Jan. 

“De gamle tog er hyggelige og vi kørte med dem fra Vemb af, hvor der var julehjerter i vinduerne og den gode gammeldags stemning. Men mon ikke de også kan finde ud af at gøre de nye tog hyggelige og hænge et lille julehjerte op?” supplerer Christian.

Powered by Labrador CMS