Konservative i Aarhus foreslår kunst i rundkørsler: Kan æstetik og asfalt forenes?

Bünyamin Simsek (C) vil forene kunst- og erhvervslivet for at forskønne rundkørsler i byen. Men Vejdirektoratet advarer mod potentielle ulykker.

I rundkørslen ved Ikea Aarhus, hvor cyklister og biler mødes i samme vejbane, ville det kunne udgøre en mulig risiko at installere kunst i midterøen.
Offentliggjort Sidst opdateret

I Aarhus vil Det Konservative Folkeparti have, at kunst skal fylde mere i det offentlige rum. Med forslaget Adopter en rundkørsel, skab kunst i det offentlige rum ønsker partiet, at lokale virksomheder og kunstnere indgår et samarbejde om at udsmykke midterøerne i byens rundkørsler. Ifølge byrådsmedlem Bünyamin Simsek, der fremlagde forslaget, skal initiativet styrke både byens æstetik og det lokale kulturliv. 

“Vi vil gerne være med til at støtte op omkring vores lokale kunstnere, og så vil vi gerne have, at der kommer mere kunst i det offentlige rum. Vi synes det gør det mere smukt og oplevelsesrigt,” forklarer Bünyamin Simsek. 

 

Potentielle farer

Vejdirektoratets retningslinjer for kunst på midterøer:

  • Kunstgenstandens størrelse, vægt og materialeegenskaber må ikke (eller kun i begrænset omfang) medføre risiko for personskadeuheld ved påkørsel

  • Det kunstneriske indtryk må ikke virke forvirrende eller på anden måde kræve trafikanternes opmærksomhed

  • Der fastsættes en mindsteafstand, svarende til stopsigt, fra hver vigelinje frem til kunstgenstande på midterøen. Hvis en trafikant med 30 km/t har overset rundkørslen og påkører midterøen, skal kunstgenstande placeres således, at afstanden er stopsigt

  • Afhængigt af lokaliteten kan der etableres sikkerhedsfremmende foranstaltninger. På midterøen kan der f.eks. være autoværn. I tilfarterne kan det være f.eks. heller, hastighedsbegrænsning, skiltning, rumlefelter m.v.

Kilde: Vejdirektoratet 

Opførslen af kunstgenstande i rundkørsler er dog ikke nødvendigvis anbefalelsesværdigt. En sikkerhedsvurdering fra rådgivningsvirksomheden COWI konkluderer, at faste genstande i rundkørsler, herunder kunstværker, kan udgøre en skadesrisiko, hvis bilister overser rundkørslen og påkører midterøen. Desuden anbefales det heller ikke at bruge midterøerne til kunstværker, hvis det fjerner opmærksomheden fra trafikken og særligt de lette trafikanter, eksempelvis cyklister.

Winnie Hansen, fagkoordinator for trafiksikkerhed og cykling hos Vejdirektoratet, er enig i COWI’s vurdering. Hun mener nemlig, at der kan være risiko for “alvorlig personskade og endda dødsfald”: 

“Det er rigtig skidt, når vi snakker opmærksomhed, hvis du stiller noget (red. en skulptur), der er spektakulært. Hvis der kommer en bilist, som synes det er helt vildt spændende, og så overser de en cyklist eller fodgænger som er på vej rundt i rundkørslen fordi, de selv er mere interesserede i den kunst, der står der. Det er ikke altid noget, man selv kan styre.” 

 

Samspil mellem erhverv og kultur

Ifølge Bünyamin Simsek er der en risiko ved alt, men det skal ikke begrænse muligheden for at bygge bro mellem erhvervslivet og de lokale kunstnere.

“Der er en risiko for, at vores børn kan komme til skade, når de cykler trygt og sikkert på vej til skole. Det holder os ikke fra, at de kommer på en cykel med cykelhjelm og lys på, for at komme i skole. Risikoen for, at de kan komme til skade, er der stadigvæk. Så jeg tænker ikke, at det skal være årsag til, at vi skal afholdes fra at skabe løsninger, hvor flere elementer spiller sammen i en helhed.” 

Intet klart svar 

Trods anbefalinger fra COWI og konkrete retningslinjer fra Vejdirektoratet er der dog ikke et entydigt svar på, hvorvidt kunstgenstande i rundkørsler er en god idé eller ej.

Ifølge Vejdirektoratets håndbog ‘Rundkørsler i åbent land’ er der på nuværende tidspunkt ingen danske eller udenlandske studier af trafiksikkerheden, som kan dokumentere, at kunstværker i midterøer påvirker trafiksikkerheden negativt. Trafiksikkerheden afhænger i stedet af, hvordan kunstværket er udformet i forhold til dets placering i midterøen. Desuden kan det være med til at synliggøre rundkørslen. Dog pointerer Vejdirektoratet, at kunst kan være distraherende for trafikanter og bortlede opmærksomheden fra trafikken. 

Selvom det ikke er klokkeklart, hvorvidt kunstværker i rundkørsler udgør en sikkerhedsrisiko, peger Winnie Hansen på et alternativ, der kommer det potentielle problem til livs – nemlig blød beplantning. Blød beplantning, såsom blomster, buske og hække, eliminerer enhver form for skadesrisiko. I hvert fald hvad angår risikoen for at komme til skade hvis man påkører rundkørslen.

Forslaget fra de Konservative vil blive behandlet til byrådsmøde d. 29. oktober. Her er det partiets håb at få stemt en prøveordning, der involverer 2-3 rundkørsler, igennem.

Powered by Labrador CMS