Krydsord oplever kæmpe vækst i en branche med faldende bladsalg: Det er den perfekte storm

Mens resten af de trykte medier bløder læsere, oplever krydsord og sudoku tocifret vækst. Ifølge eksperter rammer blade som hygge- og lillebrorkryds ind i megatrends som slow living, digital balance og hygge. Og både unge og ældre finder blyanten frem.

Foto
Offentliggjort

Salget af krydsord og sudoku er steget markant de seneste år, og særligt denne sommer har udviklingen taget fart. Hos landets største udgiver, Keesing Danmark, oplever direktør Henrik Løvstrøm en markant fremgang.

“Når vi kigger på vores løssalg, som er de blade, vi allesammen ser ude i butikkerne, så har vi over de sidste to og et halvt år set en meget stabil stigning i salg. Især over sommeren er det virkelig eksploderet” siger han.

Den perfekte storm

Denne udvikling skiller sig ud i en ellers presset branche.

“Det er lidt den perfekte storm, vi er inde i. Hvis vi kigger på bladsalgsmarkedet i øvrigt, så falder det jo desværre med tocifret tal. Vi går stikmodsat”

Ifølge Henrik Løvstrøm skyldes fremgangen hos den ældre del af befolkningen især et ønske om at holde hjernen i gang.

“Vi er inde i hele det her begreb om at bruge hovedet, altså træne hovedet, og at man skal holde det ved lige. Ligesom man holder kroppen ved lige”

Men også yngre generationer har taget kryds & tværs til sig. Ofte af mere nostalgiske grunde.

“Der er lidt nostalgi i det. Det er noget, de har prøvet sammen med deres bedsteforældre. Det er tit, det vi hører. Men nu begynder de også at synes, det er sjovt at lave sammen”

Kæmpe vækst over sommeren

  • Keesing Danmark har aldrig solgt så mange krydsordsmagasiner som nu.
  • Fra 2023 til 2024 steg salget af Kryds & tværs med over 10%.
  • Hen over sommeren 2025 er der sket en stigning tæt på 20% i forhold til sidste år. 

Tallene er baseret på styksalget af Tankesports grundsortiment (almindeligt løssalg) og på scannede salgstal, primært fra de større detailkæder.

Bedre end strik og håndarbejde

Ifølge Louise Byg Kongsholm, direktør i Pej gruppen, der arbejder med at omsætte trends til forretning, er der en tydelig bevægelse mod analoge aktiviteter. Hun peger på, at corona mindede mange om værdien af langsommere, jordnære aktiviteter. Det er en vane, der har sat sig fast.

”Det handler ikke om, at folk fravælger det digitale, men snarere at de ønsker en balance. Det er et supplement til en hverdag, hvor skærme fylder meget”

Hun peger på, at kryds & tværs rammer ind i flere større strømninger.

”Kryds & tværs passer godt ind i flere større megatrends som slow living, der går ud på at sætte tempoet ned og være til stede i en enkel aktivitet, hvor man fordyber sig uden afbrydelser”

Og der er ifølge Louise Byg Kongsholm også særlige kvaliteter, der adskiller kryds & tværs fra andre analoge medier.

”Det er lavpraktisk og kræver næsten ingen forberedelse. Man kan gå i gang på få sekunder. Hvor strik og håndarbejde ofte tager længere tid, og hvor brætspil kræver flere deltagere, er krydsord en meget individuel og fleksibel aktivitet. Det gør det let at passe ind i en travl hverdag.”

Powered by Labrador CMS