Matcha får ny konkurrent – Mød Hojicha, efterårets nye darling

Den grønne teplante har længe domineret temarket i form af matcha. Nu melderen ny variant sig på banen: Hojicha – En ristet japansk grøn te med aromatisk, nødet og rund smagsprofil.

Hojicha tebreve fra Japan
Offentliggjort

Tehuset Hakkō i Aarhus sparker efteråret i gang med en ny tilføjelse til menukortet. 

I sidste uge præsenterede de på Instagram deres nye White Chocolate Hojicha Hazelnut Latte med ordene ”den ultimative eftermidagsdrik”, og reaktionerne lod ikke vente på sig. 

På bare en uge fik videoen over 23.000 visninger, og man kan derfor roligt sige, at teen allerede har fået sin egen lille digitale fanskare.

Matchas oversete kusine

I Japan er Hojicha-latten blevet en fast del af menukortet hos de større cafékæder og placerer sig dermed side om side med matcha.

Ifølge Alice Evans, direktør i Caton Tea, er Hojicha kommet for at blive.

”Vi ser helt sikkert mere interesse for Hojicha, og vi forudsiger, at det vil blive en trend i de kommende måneder”, udtaler hun til Financial Times.

Hojicha og matcha stammer fra den samme teplante, men adskiller sig i både smag, udseende og fremstilling. Hvor matcha stenmales til pulver, fremstilles Hojicha ved at riste tebladene ved høj varme.

Denne forskel i forarbejdning er det, der giver Hojica dens røgede og nøddeagtige smag samt brune nuance. Noget, der tydeligt adskiller sig fra matchas intense grønne kulør.

Fra restprodukt til forretningsmulighed

Hojicha opstod i Kyoto i 1920’erne som et forsøg på at udnytte resterne fra te produktionen. ¨

Selvom varianten dermed kun har omkring 100 år på bagen, kan den grønne plantes ophav spores endnu længere tilbage.

Grøn te blev oprindeligt importeret til Japan fra Kina i perioden 719-794 og blev hurtigt et overklassefænomen hos de royale.

Et afgørende vendepunkt i teens udbredelsen kom med bogen ”KissaYojoki” (Sådan holder du dig sund ved at drikke te), skrevet af munken Myōan Eisai. 

Værket inspirerede den japanske befolkning, uanset social status, til at gøre grøn te til en del af hverdagen.

Det, der begyndte som et madspildsinitiativ, har i dag udviklet sig til en global trend og et voksende fænomen i caféverdenen.

Hojicha er kommet for at blive

Traditionelt set tilsættes der ikke mælk til Hojicha i Japan. 

Latte-versionen er derfor et mere vestligt fænomen, som de seneste år har vundet indpas - særligt i England og USA og nu også i Aarhus.

Hos Hakkō har Hojicha-latten været på menukortet siden åbningen i december. 

Og med de løbende eksperimenter med nye smagsvarianter og serveringsformer er det tydeligt, at Hojica hos Hakkō ikke længere står i skyggen af sin grønne kusine

Powered by Labrador CMS