Ny lyttetrend blandt unge skaber samhørighed og fællesskab i en tid med individualiserede medievaner
Over halvdelen af unge under 30 år laver playlister baseret på stemning, også kaldt ”mood”, viser en undersøgelse fra 2024 foretaget af Norstat. I en tid med individualiserede mediebehov er ’mood-lytning’ et interessant fænomen, som skaber nye fællesskaber og samhørighed.

I undersøgelsen fra 2024 foretaget af Norstat for DR Analyse, blev danskere i alderen 15-76 år spurgt: ’Når du hører musikstreaming tjenester - hvordan opbygger du så dine playlister?’.
Besvarelserne viser, at over 50% af playlisterne, som er lavet af unge under 30 år, er baseret på ’mood’. I en tid med individualiserede medievaner, er bølgen af mood-lyttere med til at samle os i større fællesskaber i og omkring musikken.
Mood-playlister samler folk i glæde og sorg
Med et hav af streamingtjenester er det nemt at sammensætte stemningsbaserede playlister på tværs af genre og årtier, som skal få os til at føle på én bestemt måde, f.eks. glæde og sorg.
Forestil dig at stå i køkkenet til en fest på Borgergade i København en sommeraften, hvor tonerne af ’Dancing Queen’ af Abba og ’Dancing in the Moonlight’ af Toploader flyder ud i lokalet. Musikken får dig til at føle glæde og energi, og gæsterne synger med og danser.
I et andet lokale på Godthåbsvej sidder en familie, der lytter til en playliste med numre som ’Tusind farver’ af Rasmus Seebach og ’Hvis Du Går’ af Hjalmer’. Stemningen er tung, og der bliver grædt og holdt om hinanden.
Når vi lytter til mood-playlister, bliver vores individuelle medievaner mindre synlige, og musikken binder os sammen på tværs af kulturer, livshistorier og generationer.
Mood-lytning set i et nyhedsperspektiv - skaber fællesskaber som rækker ud over os selv
I dag har vi mulighed for at streame nyheder og se dem i TV. Ifølge Rasmus Kleis Nielsen, direktør for Reuters Institute for the Study og Journalism, kan nyheder:
'tilbyde os alle information om verden hinsidiges vores personlige erfaringer, fortælle os vigtige historier og give os mulighed for at være en del af nogle større fællesskaber.'
På samme vis som nyheder giver os værdi, opstår der med mood-lytning et bånd mellem lytterne, som ikke kun handler om den enkelte lytters værdisæt, behov og erfaringer. Stemningsbaserede playlister giver adgang til at være en del af et meningsfuldt fællesskab, som rækker ud over os selv, og som bryder med de individualiserede medievaner.