Nyhedsvaner i opbrud: Sådan vil de unge have deres nyheder
Unges nyhedskilder har flyttet sig online. De vil stadig gerne have nyheder, men de skal leveres hurtigt, visuelt og foregå i øjenhøjde. I et format, der passer til deres hverdag og medievaner.

Flere undersøgelser viser, at unge ikke længere læser nyheder på samme måde som de tidligere generationer. De gamle, faste rutiner med avisen på morgenbordet og aftennyheder i fjernsynet er skiftet ud med sociale medier som TikTok og Instagram. Her bliver nyheder blandet med underholdning og personlige anekdoter og det hele præsenteres i korte videoer i algoritme-styrede feeds.
Over halvdelen af alle 16-24 årige tjekker nu nyheder på sociale medier, viser tal fra Danmarks Statistik (2023). Samtidig fremhæver nyhedsbureauet, Reuter, der monitorerer nyhedsmedieforbruget på tværs af lande og befolkninger, en anden fremtrædende tendens. Nemlig at en andel af unge under 35 år helt fravælger at læse nyheder, fordi de er for nedslående, eller fordi de kan være svære at forstå (2022).
Noah Andersen, som er 20 år og driver sit eget teambuilding-firma, er én af dem. Han undgår for det meste Tv-nyhederne. For ham er de for negative og for langt fra hans virkelighed. I stedet holder han sig opdateret på sociale medier: ”Det føltes nemt og hurtigt, og man får serveret en masse forskelligt, uden selv at skulle lede” - og samtidig taler de traditionelle nyheder mere til det ældre publikum, udtaler Noah Andersen.
De traditionelle medier har stadig relevans
Mark Ørsten, professor hos Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab understreger dog, at de fleste unge fortsat har høj tillid til de traditionelle nyhedsmedier. Hans forskning viser, at når de unge tilgår nyheder, så er kilden ofte et traditionelt nyhedsmedie, som har en kanal på et socialt medie. Han uddyber, at unge mennesker dog i højere grad end i andre aldersgrupper, klikker på nyhedsvideoer: ”De unge mennesker får i høj grad deres nyheder fra traditionelle nyhedskilder - også på de sociale medier. Men hvis de traditionelle nyhedsmedier skulle lade sig inspirere af de sociale platforme, så peger min forskning på, at korte nyhedsvideoer kunne være vejen frem til at få kontakt med endnu flere yngre nyhedsbrugere.”.
De traditionelle medier må nytænke formidlingen for at fastholde de unge
Udfordringen for de traditionelle medier er ikke, at de unge svigter dem. De vil stadig gerne have nyheder. Men de vil have dem leveret hurtigt, visuelt og i et sprog, de kan forstå. Ved at møde de unge, hvor de allerede er - på sociale medier og med korte, engagerende nyhedsvideoer, kan medierne gøre deres journalistik endnu mere engagerende og relevant for den næste generation.