“Plads til alle på rejsen mod det bæredygtige” - men først om to år

I 2027 begynder de nye IC5-tog at køre på skinnerne. Men er det løsningen på problemet med overfyldte tog?

IC3-togene, der blev indført på de danske jernbaner i 1990, skal i 2027 erstattes af de elektriske IC5-tog.
Offentliggjort

Klokken er lidt over syv, og kaffesmagen hænger stadig i mundvigen. Som sild i en tønde står Nanna på perronen og venter på det tog, der skal køre hende på arbejde. 

Endelig kommer DSB’s IC4-tog trillende, og den vante skingre bremse-piven runger som altid i ørene, lige inden hun kan træde ind i toget. 

Dørene går op for snuden af hende, inden hun som sædvanlig maser sig ind i menneskemængden for at stige ombord på toget i Roskilde Festival-lignende tilstande. 

En stigende tendens 

Nannas historie er ikke den eneste. For antallet af overbelagte tog er steget svimlende. Dykker man ned i DSB’s månedsrapporter fra 2025, viser de en stigning på henholdsvis 196 og 286 procent i og uden for myldretrafikken fra januar til april. 

Det er et problem, der rammer mange pendlere. På en rundspørge, hvor over 150 pendlere og andre togpassagerer har deltaget, siger 75 procent, at de på mindst hver anden rejse oplever, at DSB-togene er overfyldte. 

Set i det lys lever DSB ikke op til deres løfte om “en tryg, enkel og behagelig rejse.”

Ifølge Jesper Bláfoss Ingvardson, der er forsker i kollektiv trafik hos DTU-management, er netop en behagelig rejse essentiel:

“Det vigtigste for forbrugerne er faktisk bekvemmeligheden og komforten,” fortæller han.

DSB har et mål om, at maksimalt ti procent af togene må være overbelagte i myldretrafikken. I april 2025 ligger tallet på 6,8 procent. Ud fra de tal overholder DSB selvfølgelig målet. 

Men dykker man ned i de enkelte strækninger, er billedet noget anderledes. Her overstiger hele 17 procent af strækningerne målet på ti procent. 

“Det er selvfølgelig for dårligt, at vi ligger over målet for overbelægning på de mest populære strækninger,” fortæller Tony Bispeskov, der er informationschef hos DSB.

Løsningen er på vej 

Men Tony Bispeskov beroliger pendlerne, for DSB har en løsning på vej. De problemramte IC4-dieseltog, som DSB anskaffede i 00’erne skal endelig udskiftes. 

Man gør togtrafikken grønnere, og har derfor investeret rekordstort i 100 elektriske IC5-tog. Togene er hurtigere, længere og mere bæredygtige, og de skulle ifølge Tony Bispeskov være en løsning på den pressede togtrafik: 

”Når elektrificeringen er overstået og togene kan køre fra 2027, så vil vi også kunne øge kapaciteten.”  

Løsningen er også et problem 

Men netop elektrificeringen udgør også en del af problemet med de overfyldte tog i øjeblikket. F.eks. sker der en omfattende ombygning af jernbanen - særligt på Aarhus Hovedbanegård, hvor togene kun kan køre fra to spor i stedet for seks.

”Jeg har været ansat i 20 år hos DSB, og jeg har aldrig oplevet så voldsomt et sporarbejde. Vi har trods alt at gøre med Danmarks næststørste by - et trafikalt knudepunkt,” fortæller Tony Bispeskov. 

Sporarbejdet i Aarhus, der reducerer antallet af spor fra seks til to frem til starten af 2027.

Det giver selvfølgelig nogle udfordringer - også med hensyn til pladsen i de enkelte tog. Det kan faktisk sammenlignes med at renovere sit hjem, hvis man spørger Tony Bispeskov:

”Hvis man udskifter sit køkken samtidig med sit badeværelse, tænker man hele tiden på, hvor dejligt det bliver, når det er færdigt. Men mens det står på, er det ikke ret spændende.” 

Formålet opfyldes først i 2027 

DSB’s formål er “plads til alle på rejsen mod det bæredygtige.” Det er dog ikke alle pendlere, der ser det som en bæredygtig løsning. 

For selvom DSB forklarer, at det hele bliver bedre i 2027, så er der lang tid til, at løsningen træder i kraft. En af de undrende er Nanna Feld, som pendler dagligt:  

“Formålet er i skærende kontrast til det, os pendlere oplever. Vi føler ikke, der er plads til alle,” fortæller Nanna.

Arbejdet er sat i gang, og der er ingen vej tilbage for DSB. Investeringerne er foretaget, kontrakten er skrevet under, og størstedelen af jernbanen er allerede elektrificeret. 

Selvom 2027 stadig ligger et godt stykke ude i fremtiden, er Tony Bispeskov overbevist om, at projektet er den bedste løsning – til gavn for både selskabet og pendlerne:  

”Vi er nødt til at ombygge jernbanen. Vi får et tog, der kan køre 200 km/t. Det vil sige, vi kan begynde at barbere rejsetiderne ned. Vi kan også tilbyde langt flere siddepladser.”

Indtil 2027 kan DSB’s kunder altså risikere fortsat at skulle finde alternative siddepladser i togene. 

Powered by Labrador CMS