Skolebørn tager hovedpinepiller uden at forstå risikoen
Børn mangler grundlæggende viden om medicin, og hvordan det virker. Samtidig viser undersøgelser, at børn og unges brug af hovedpinepiller har været markant stigende i de seneste årtier. Det kan være en farlig cocktail, advarer farmaceut.
Danske skolebørn bruger i stigende grad medicin mod hovedpine, og det gælder især pigerne. Ifølge Skolebørnsundersøgelsen 2022 har to ud af tre piger i 9. klasse taget hovedpinepiller inden for den seneste måned. Samtidig viser en undersøgelse, som blandt andet farmaceut og forsker på Rigshospitalet Bettina Nygaard Nielsen står bag, at børn mangler forståelse for, hvad medicin er og kan.
”Det korte svar er, at deres basale viden om medicin kan ligge på et meget lille sted,” siger Bettina Nygaard Nielsen.
”De ved for eksempel ikke, hvordan medicin kommer rundt i kroppen, og hvorfor den samme type pille den ene dag kan virke på ondt i ørerne og den næste dag mod smerter i knæet.”
Ifølge Bettina Nygaard Nielsen har børnene derfor heller ikke en forståelse af, at medicin kan have bivirkninger eller være direkte farlig, hvis man bruger den forkert. Hun peger på, at knap hvert 5. barn i alderen 10-12 år tror, at man kan bruge hovedpinepiller mod stress, og at man ikke kan tage for mange af dem. Det er en udfordring, især hvis man selv har lov til at tage smertestillende medicin fra skabet derhjemme.
”Man kan komme rigtig galt afsted hvis man kun har begrænset eller ingen viden om medicin. Tager man for eksempel for mange hovedpinepiller, kan man ende med en forgiftning, som skader leveren. Det kan betyde, at man skal indlægges og måske endda får brug for en ny lever,” forklarer hun.
Undervisning gør en forskel
For at styrke børns viden om medicin har Bettina Nygaard Nielsen været med til at udvikle Skole-Medicin-Temadagen. Det er et undervisningsforløb, hvor farmaceuter fra det lokale apotek underviser elever i 4.-6. klasse. Her lærer børnene blandt andet, hvordan man læser en indlægsseddel, og hvornår medicin er en god idé – og hvornår man bør vælge andre løsninger.
”Vi kan se, at der med en dags undervisning sker en ændring i børnenes viden om medicin. De lærer noget, som vi håber de tager med sig videre ud i livet, så de kan træffe nogle gode beslutninger,” fortæller hun.
Ifølge Bettina Nygaard Nielsen er det ikke nok at overlade ansvaret til forældrene.
”Som forældre har man måske ikke selv den nødvendige viden. En øvelse på temadagen viser, at i mange familier opbevarer man medicin på badeværelset, selvom fugt kan skade medicinen. Så der er nok mange børn, der efter temadagen også lærer deres forældre noget om medicin.”
Medicin er ikke altid svaret
Bettina Nygaard Nielsen understreger, at viden er afgørende for at kunne handle hensigtsmæssigt og undgå farlige situationer med medicin. Samtidig opfordrer hun til, at forældre snakker med deres børn om, der måske er noget andet end en pille fra medicinskabet, der kunne hjælpe. Det bidrager nemlig til børnenes forståelse af, hvornår medicin er en god ide og hvornår det måske er noget andet, der skal til.
”Hovedpinepiller har bestemt sin plads og skal selvfølgelig bruges, når det er nødvendigt. Men det kan også hurtigt blive den nemme løsning. I stedet er det en god idé at finde ud af, hvorfor man har ondt. I nogle situationer er det måske noget så basalt som at der skal slukkes for skærmen, trækkes noget frisk luft eller at der skal tankes op på mad og drikke, der er behov for,” afslutter hun.