Undersøgende journalistik samler danskerne
Den Sorte Svane blev den mest sete dokumentar i 2024. Det viser Danmarks Radios medieundersøgelse fra 2024. Dykker man ned i rapporten, ser man, at undersøgende journalistik fanger danskernes interesse i en tid, hvor adgang til nyheder og information aldrig har været større.

Danskernes adgang til information er eksploderet i de sidste årtier. Mine bedsteforældre holdt Fyens Stiftstidende gennem fire årtier, og den blev læst hver dag. Radioen blev tændt kl. 12 for at høre middagsnyhederne, og TV-avisen blev set om aftenen.
I dag er vores medievaner noget mere brogede. Mobiltelefonen sørger for information i en lind strøm: nyheder, opdateringer fra venner, madopskrifter, reklamer osv. det hele blandet sammen i en individuel oplevelse.
Konsekvensen er blandt andet en større ulighed i brugen af nyheder. Som Rasmus Kleis Nielsen skriver i sin bog “Hvad skal vi med nyhederne”,
“Før i tiden nåede nyhederne både højtlønnede universitetsuddannede som mig og lavtlønnede arbejdere som min morfar."
Nyhedens værdi
Ifølge Rasmus Kleis Nielsen tilbyder nyheden tre ting: Information om væsentlige ting, historier vi kan identificere os med og mulighed for at være en del af nogle større fællesskaber.
På trods af danskernes forskellige medievaner er der stadig journalistiske fortællinger, der samler os. Et eksempel er den danske dokumentar Den Sorte Svane.
Journalistikkens rolle
Mange danskere var chokeret. Nyheden om kriminelle, der samarbejder med advokater for at gemme deres ulovlige handlinger væk, skabte overskrifter.
Dette journalistiske gravearbejde afslørede kræfter, der påvirkede mange menneskers liv.
Den Sorte Svane blev en historie, mange danskere identificerede sig med, og en fortælling, der gav den enkelte mulighed for at være en del af et større fællesskab.
Som DR skriver i rapporten:
“Undersøgende journalister og dokumentarister kan samle os i de individualiserede streamingtider.”
Når et medie lykkes med at samle en stor folkemængde, får vi også et fælles ståsted at diskutere ud fra. Vi bliver mere bevidste om vores verdenssyn, og hvilke principper det hviler på.
Og hvem ellers end uafhængige medier kan tilbyde information som magtfulde interesser aktivt arbejder for at holde skjult.
Kilder:
• https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/dr-analyse/hent-medieudviklingen-2024-som-pdf
• Hvad skal vi med nyhederne af Rasmus Kleis Nielsen