Unge skal sætte dagsorden for kulturjubilæum
Som aarhusianer kan du næste år forvente et begivenhedsrigt år. En pulje penge og nye samarbejder skal være med til at markere, at det er 10 år siden Aarhus var kulturhovedstad.
Aarhus vil nu genoplive den pulserende ånd fra kulturens år i 2017.
Det var året, hvor byen blev kåret som Europas Kulturhovedstad. For at markere jubilæet, har kommunen afsat en pulje på 750.000kr.
Indgangsbilletten til at søge i puljen er, at arrangementerne er åbne, og at man ”tager nogen nye i hånden”.
Man skal stå klar med nye kulturinitiativer, og gerne noget til de unge.
“Vi vil bruge den her markering som et afsæt til at sætte nogle nye ambitioner,” siger Lene Øster, der er sagsbehandler for beslutningen i Kulturforvaltningen.
Modige hjerter, nye stemmer, andre veje
Lene Øster bekræfter, at man ønsker, at markeringen skydes i gang i forbindelse med Aarhus Festuge i 2027.
“Det ligger os på sinde at give så mange unge som muligt en stemme i, hvordan Aarhus skal udvikle sig,” fastslår Lene Øster.
“Modige hjerter, nye stemmer, andre veje” er arbejdstitlen på kommunens igangværende projekt, der virkelig tager fart i løbet af 2027.
Selve markeringen skal bl.a. drives af de lokale kulturengagerede ungemiljøer
Derfor ligger Aarhus Kommune bolden op til samarbejdet FLUKHX, der er et lokalt kultursamarbejde i Aarhus mellem ungdomsorganisationerne Frontløberne, Ungdomskulturhuset og Institut for X.
Markeringen er led i et større projekt Aarhus har igangsat, hvor de vil ansøge om at blive Europæisk Ungdomshovedstad i 2030.