Vi underholder os væk fra virkeligheden
De mest hypede programmer på TV har mennesket i fokus. De skæve, de skøre, de kendte og kulørte trækker mere end Bente fra kommunen. I radio og podcast er billedet et helt andet.

Vi kender det allesammen. Sofaen kalder efter en travl arbejdsdag med mange opgaver og afbrydelser.
Det er ikke nødvendigvis intellektuelle, polske film i sort/hvid der kalder på vores opmærksomhed, når vi laver eller henter aftensmaden.
Vi rammer hynderne med et behov for belønning. Heldigvis ligger den lige for i form af fjernbetjeningen.
Det viser ny Medieudviklingsrapport fra DR.
Prinsesser i Alanya, danske mænd i Thailand, sorte svaner og muskuløse atleter lokker med deres kulørte og let spiselige menukort.
Dopaminen får udløsning når vi får lov at mæske os i kvinder og mænd, der på overfladen er mindre kloge end os. Garneret med sensationelt lange, kriminelle fingre og overmenneskeligt smidige sportsstjerner, får vi den dessert vi hele dagen har higet efter.
Men hvor er nyhederne? Hvor er klimakrisen? Hvor er den dybdeborende journalistik?
De findes i radio og podcast, som begge bliver flittigt benyttet af danskerne. Og her får piben en ganske anden lyd ifølge selvsamme rapport fra DR.
Her kæmper Sara om monopolet mod programmer som Genstart, Tiden og Radioavisen. Eneste umiddelbare fællesnævner mellem lyd og billede er kriminalitet, ofte i True Crime genren.
Men hvad skyldes denne markante forskel på det vi ser og hører? Kan vi nemmere absorbere indhold med tyngde, når vi får lyden serveret i ørene uden billeder? Eller har vi bare et større behov for at pakke os ind i dynen af velproduceret underholdning, når vi tænder for tv’et?
Det siger DR’s rapport ikke noget om, men den understreger dog med al tydelighed, at vi danskere er glade for medierne. Så glade, at vi i gennemsnit bruger 7 ½ time dagligt på diverse platforme.
Ud af disse mange timer er forbruget af nyheder dalet kraftigt, i følge Rasmus Kleis Nielsens bog Hvad skal vi med nyhederne? Ikke fordi vi er mindre interesserede, men fordi tiden forsvinder med de tilbud, vi på få år har fået serveret i form af hurtige nyheder, små videoer, musik, podcasts, vodcasts og andre invitationer til doomscrolling.