Årets tip til værtshusejere: Let røven
Brune værtshuse har i det sidste årti tit og ofte drukket deres egen gravøl, mens de så på, at de nye generationer undgik deres hoveddør. Ungdommen er svær at lokke ind på de mørke og tilrøgede værtshuse, hvilket tvinger værthusejere til at lukke og slukke. Men på Beefeater pub i Vejlby mærker de ikke til det. Tværtimod. De må ofte ikke tale for højt om deres arrangementer, for ellers kommer der for mange gæster.

Den todimensionelle lugt at cigaretter fylder næseborene. Lugten af cigaretter, der er blevet røget gennem 40 år, hvis duft nu har fundet hjemme i de brune lædermøbler og de nyligt antændte cigaretter, som de fire mænd i baren sidder og ryger på. Værtshuset er mørkt men ikke dystert, sollys får lov at skinne ind gennem vinduerne, og resten af rummet bliver lyst op af spraglede Tiffany-lamper, som har hængt der længe før, at de blev moderne. Klokken er slået 12:00 på en tirsdag, og øl nummer to bliver langet over baren.
Alderdom og druk dræber forretningen
Mange brune værtshuse har de seneste år måtte dreje nøglen om. Nattelivstendensen er en anden, end den var i firserne, og den nye generation søger i højere grad væk fra den ”brune” oplevelse. Det er svært at hente den nye generation ind, og som Casper Dreyer Davidsen, barchef på Beefeater pub i Vejlby, siger:
”Dine stammegæster begynder at dø af alderdom og druk, og hvad de ellers dør af. Og så har du bare ikke flere gæster.”
Det er et reelt problem for mange værthusejere, men hos Beefeater i Vejlby ser de helt anderledes på tingene. Beefeater pub har mellem 30-40 gæster på en hverdag, og i weekenden kan de nemt snige sig op på en 100 stykker om dagen – og så er der også pres på baren, fortæller Casper Davidsen. De har gjort sig mange overvejelser om, hvordan de kunne undgå at servere gravøl, som de mange andre brune værtshuse har været nødsaget til.
På Beefeater pub har man været meget opmærksom på, at alle generationer er forskellige, og at tiderne er skiftet.
”Lad være at tro, at det er ligesom i 1980’erne, at du bare kan åbne og så er der gæster, og så kan du lukke igen om aftenen. Sådan er det ikke længere. Den nye generation skal aktiveres. Så kan man mene om det, hvad man vil. Det er sådan, det er. Man er nødt til at gøre noget”, fortæller Casper Dreyer Davidsen.
Mandestrip og ladies night
Af den grund har Beefeater taget en række initiativer i brug for at lokke den nye generation til. Casper Davidsen har været i nattelivsmiljøet i 14 år, og han fortæller, at værtshuse ikke aktivt gør nok for at skabe liv i forretningen.
Derfor har han været med til at indføre arrangementer så som mandestrip, ladies night, påskefrokoster, pop quiz, karaokeaftner og meget andet, som minimum bliver afholdt en gang i måneden. Succesen er så stor, at de ofte må afholde fra at reklamere med arrangementerne på deres facebookside, for ellers kommer der for mange tilmeldinger på for kort tid, hvilket gør at stamgæsterne ikke kan nå at få en plads.
100.000 potentielle kunder
Beefeater er ellers begejstret for at bruge deres facebookside. At skifte fra hjemmeside til Facebook er endnu et initiativ, som Casper Davidsen mener, er afgørende for at nå ud til ungdommen. På deres facebookside kan opslag med arrangementer som mandestripaftner være set op til 100.000 gange samt delt et utal af gange.
Imellem de mange emaljeskilte prydet med Tuborglogoer, blonde piger med øl i hånden og citater som ”BEER! Helping ugly people have sex since 1862”, hænger der en spraglet plakat med påskekyllinger og tændstikkemænd der danser, ”spareklubben holder påskefrokost”, lyder overskriften.
At blive set og hørt udenfor pubbens fire vægge er altafgørende for at holde liv i forretningen. Dog ligger Casper også vægt på, at stamgæsterne ikke må blive glemt. Og da de oftest er fra den ældre generation, som ikke bruger tid på sociale medier, sørger Beefeater pub altid for, at der bliver hængt plakater op på værtshuset med information om arrangementerne sideløbende med facebooksiden. At bruge deres facebookside fremfor hjemmeside, har resulteret i at folk fra alle aldersgrupper møder op til deres temaaftner. Til Beefeaters kommende Ladies Night er den yngste tilmeldte 18 år og den ældste 70.
Gevinst på almen pli
Casper Davidsen fortæller som det sidste og vigtigste tiltag, de har taget for at holde sig oven vande.
”Vi snakker pænt til folk og opfører os som ordentlige mennesker.”
Casper har i sine mange år som både klub- og værtshusejer oplevet en tendens til, at hvis man bevæger sig ind på et værtshus, man ikke har været før, bliver man kigget underligt på af både stamgæster og bartendere, som om det er ”deres sted”, og at man ikke hører til. Det mener Casper Davidsen ikke nytter noget, hvis man vil drive forretning.
”Jeg plejer nogle gange at sige, at jeg giver den første øl, hvis de kommer herud.”
Derfor deler Beefeater også flere sponsorater ud til klubber og til andre gode formål i Vejlby og omegn. Bl.a. sponsorer de flere ungdomsfodboldhold i Vejlby, den lokale dartklub, Vejlby stadion og Hospitalsklovnene på Skejby. De ved ikke med sikkerhed, hvor meget sponsoraterne bringer ind, men de har en forhåbning om, at hjælpe lokalsamfundet og det nærtliggende, i hvert fald ikke kan skade forretningen – tværtimod.
Beefeater lukker, når Beefeater vil lukke
Beefeater mener selv de har knækket koden til at forblive et velfungerende brunt værtshus, og de fortæller, at de først drejer nøglen om, når de ikke gider mere. Så længe de bliver ved med at gøre, som de gør, ser Casper Dreyer Davidsen ingen grund til bekymring.
Hvad er dit endelige råd til værthusejere, der er bange for at må lukke?
”Let røven.”