Billigere offentlig transport lokker, men bilisterne skifter ikke i Aarhus Kommune

Selvom billigere busbilletter vil øge passagertallet, så vil det ikke flytte folk fra bil til bus, mener forsker Mogens Fosgerau.

I januar 2025 steg billetprisen med 3,6 procent i Aarhus. Nu vil borgmesteren sænke prisen.
Offentliggjort

“Aarhusianerne skal nemt kunne komme ud, hjem og rundt i hele vores kommune. Derfor skal den kollektive trafik være et reelt alternativ til bilen og være rygrad i det fremtidige mobilitetssystem,” sådan lyder den grønne mobilitetsplan fra Aarhus Kommune. 

Aarhus’ Borgmester Anders Winnerskjold går blandt andet til kommunalvalg på, at priserne på 2-zoners billetter skal sænkes fra 23 kroner til 15 kroner. 

Formålet med de billige billetpriser er, at de skal øge forbruget af kollektiv transport og udfase brugen af biler af Aarhus Kommune.

Minimal forskel 

"Selv hvis bussen blev gratis, ville jeg stadig tage bilen," siger Kasper Knudsen som bor i Aarhus midtby. Kasper Knudsen er bilejer og bruger jævnligt bilen til at komme ind og ud af byen. 

Den udmelding giver genklang hos Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi fra Institut for Økonomi ved Københavns Universitet. Han har forsket i priselasticitet i kollektiv trafik – altså sammenhængen mellem, hvor meget passagerantallet ændrer sig, når prisen ændres.

Mogens Fosgerau peger på, at prisen på billetterne kun er en af mange faktorer, som spiller ind:

“De passagerer, som bliver lokket til, når billetterne bliver billigere eller helt gratis, er som regel folk, der havde gået eller taget cyklen i forvejen. Kun få af dem kommer faktisk fra bilerne.” 

Ændring i bybilledet

Ideen med de billigere busbilletter i Aarhus Kommune kommer ikke ud af det blå. Ifølge den grønne mobilitetsplan, så skal 19 procent  i den sammenhængende by inden for Ringvejen i 2030 foregå med kollektiv trafik. 

Der er i forvejen fordele for busserne i midtbyen, da biler ikke må køre strækningen fra Busgaden til Klostertorvet. 

Et andet tydeligt eksempel er området omkring Vesterbro Torv, hvor gennemkørende biltrafik er blevet kraftigt reduceret for at forbedre tilgængeligheden for den kollektive transport. Netop den ændring har Kasper Knudsen mærket: 

“Nu kan man stort set ikke køre nede ved Vesterbro Torv. Nu skal man køre en længere omvej, og jeg tror, at man flytter problemet ud på Ringgaden i stedet for midtbyen.” 

 Billister står fast 

Flere danske kommuner indfører gratis busser i håbet om at få bilister til at skifte til kollektiv trafik. Mens Ikast-Brande Kommune har haft gratis busser i flere år er Fredericia Kommune hoppet med på vognen i 2024. 

Men tal fra DTU og Mogens Fosgeraus forskning sår tvivl om, hvorvidt det faktisk ændrer vaner – eller blot koster dyrt. 

Tilbage i 2020 lavede Danmarks Tekniske Universitet nemlig en rapport til transportministeriet, som undersøgte effekten af gratis offentlig transport. 

Her viste rapporten, at antallet af passagerer ville stige med hele 126 procent – hvis alt offentlig transport blev gratis. 

Samtidigt viste rapporten dog, at biltrafikken kun ville falde med 4,6 procent, hvorimod størstedelen af passagerer ville komme fra cyklister og fodgængere, som udgjorde ca. 21 procent. 

Det bakker formand for Udviklings- og Erhvervsudvalget i Ikast-Brande Kommune Simon Vanggaard op om. 

“Hen over årene har passagertallene været faldende. Der er flere og flere, som får biler. Nu kan 17-årige også få kørekort. Der er ikke rigtig nogen konklusioner, der viser at priserne har haft en effekt ud fra vores data.” 

Gratis transport koster dyrt for kommunerne 

Selvom billigere eller gratis offentlig transport kan lyde som sød musik i borgernes øre, vil det kræve store investeringer, hvis den kollektive trafik skal kunne følge med den øgede efterspørgsmål.

Ifølge rapporten fra DTU vil den øgede mængde passagerer betyde, at kommunerne skal udvide repertoiret med flere busser, flere afgange og endnu flere investeringer i infrastrukturen. Samler man udgifterne for disse tiltag, vil beløbet hurtigt løbe op.

Det vil koste Aarhus Kommune 513 millioner kroner ekstra om året at indføre gratis kollektiv transport, skriver Aarhus Stiftstidende på baggrund af tal fra Midttrafik.

En sydlandsk sammenligning 

Men kan det virkelig passe, at man ikke kan lykkes med, at få folk flyttet over i den offentlige transport?

Den Sydfranske by Montpellier har øget passagertallet ifølge Euronews. 

Montpellier minder på mange måder om Aarhus. Byen rummer nogenlunde samme antal indbyggere, samme antal studerende, og infrastruktur med sporvogne og busser.

Byen gjorde i 2023 al offentlig transport gratis og dette medførte, at passagertallet steg med 23,7 procent de første tre måneder - og det kan der godt være en forklaring på:

"Hvis man gerne vil sørge for, at den kollektive trafik skal blive en succes, så har tætbefolkede byer bedre forudsætning for dette,” svarer Mogens Fosgerau. 

Powered by Labrador CMS