Børn på sociale medier er fællesskab på platformenes præmisser
Vennerne lokker, men algoritmerne bestemmer hvad børn ser og taler om

Ifølge DR´s rapport Medieudviklingen 2024 bruger børn sociale medier primært for at være, hvor vennerne er.
Det sociale behov driver dem, men medieforsker Rasmus Kleis Nielsen advarer om, at de digitale fællesskaber også har en bagside.
Det er de kommercielle algoritmer, der styrer og prioriterer indhold efter, hvad der fastholder opmærksomheden bedst.
Sociale medier former dermed i stigende grad, hvad børn ser og taler om.
Kampen om opmærksomhed kan føre til afhængighed
Nielsen beskriver opmærksomhed som en knap ressource.
Undersøgende journalistik risikerer at tabe kampen til kort, overfladisk indhold udvalgt af platformenes algoritmer.
DR’s rapport viser, at korte videoklip på YouTube, Tiktok og Instagram er særligt populære blandt børn.
De korte videoer og reels underholder, og det konstante flow holder brugeren fanget.
De sociale medier fastholder brugeren ved hele tiden at servere noget nyt og overraskende.
Børnene bemærker selv, at tiden løber, og at det er let at miste tidsfornemmelsen, når den ene video tager den anden.
”Der er hele tiden noget nyt. Så man bliver lidt afhængig af det,” siger en 13-årig pige.
Magt over viden
Nielsen spørger: ”Hvis viden er magt, hvem ejer den?” Han påpeger, at nyhederne ofte har været tæt knyttet til politiske og økonomiske interesser.
Medier er aldrig neutrale og skaber billeder af verden, der påvirker, hvordan vi forstår den.
Med sociale medier er magten koncentreret hos en håndfuld globale techgiganter, som ejer de platforme, børn bruger mest.
Dermed bestemmer de også, hvad børn ser og lærer.
Algoritmer belønner provokation og kontrovers, hvilket øger spredningen af holdningsstof.
Det kan få børn til at forveksle holdninger med fakta og i værste fald udsætte dem for misinformation eller hate speech.
Dette kan påvirke børns værdier og verdenssyn.
Behov for kritisk forståelse
En undersøgelse fra Børns Vilkår i 2024 viser, at børn i 7. klasse foretrækker mobilen frem for andre fritidsaktiviteter, også tid med familien.
Når børn bruger så meget tid på sociale medier, bliver det endnu vigtigere, at de og deres forældre udvikler kritisk forståelse for, hvordan platformene fungerer, og hvordan de påvirker synet på sig selv og verden.
Ved at få redskaber til at forholde sig kritisk til feeds og indhold, kan børn få glæde af sociale medier uden at miste evnen til at tænke selvstændigt.