Danskerne vil gerne vælge grønt, men manglende busruter gør det umuligt

I en ny klimarapport fra tænketanken Mandag Morgen fremgår det, at 9 ud af 10 er klar til at ændre hverdagen for klimaets skyld, men færre ruter og længere rejsetid gør bilen til det eneste realistiske valg for mange pendlere.

Busruter bliver skåret i, eller helt fjernet, over hele landet.
Offentliggjort Sidst opdateret

Når Thomas Langballe hver morgen sætter sig ind i sin bil for at køre de knap 30 kilometer til arbejde, er det ikke et spørgsmål om valg. Det er et spørgsmål om muligheder. Der har aldrig været en direkte busforbindelse mellem hans hjem i Hjortshøj og arbejdspladsen i Randers. Den eneste mulighed der er for offentlig transport ville hurtigt tilføje en times rejsetid til den daglige pendlertur. Derfor har Thomas heller aldrig forsøgt sig med alternativer til bilen. “Hvis ruten var mere direkte, kunne jeg godt finde på at tage offentlig transport” siger han. Men han tror samtidig ikke på, at det kommer til at ske. Derfor er bilen ikke kun et komfortvalg for Thomas, det er det eneste realistiske transportmiddel.

Paradoksal situation

Thomas er ikke alene om at leve i en virkelighed, hvor offentlig transport ikke er en mulighed. Danskerne vil gerne leve mere klimavenligt: 9 ud af 10 siger, at de er villige til at ændre deres hverdag for klimaets skyld, og hver fjerde dansker siger direkte, at de gerne ville tage offentlig transport, hvis det kunne hjælpe klimaet. Alligevel tager 60 procent bilen til og fra arbejde hver dag, i følge en rundspørgelse lavet af Akademikerbladet.

Forklaringen ligger ikke kun i vaner, men også i landets infrastrukturer. De seneste ti år er busbetjeningen flere steder i landet blevet markant reduceret. Ifølge DI Transport er der siden 2010 blevet skåret i busafgangene næsten hvert år, så der i dag er 12 procent færre køreplantimer end for 15 år siden. 

Det skaber en paradoksal situation. Klimaambitioner på den ene side, en svækket kollektiv transport på den anden.

 Skal være konkurrencedygtigt

Samtidig peger forskningen på en enkelt mekanisme; offentlig transport bliver kun valgt, hvis den kan konkurrere med bilen. Jesper Ingvardson, ved DTU, forklarer, at tilvalget af kollektiv transport, for dem der ligeså godt kunne tage bilen, er betinget af tre ting. “De vælger kun offentlig transport, hvis det er konkurrencedygtigt på tid, pålidelighed og på pris", fortæller Ingvardson.

Hos flere regionale trafikselskaber er der de seneste år blevet lukket ruter, reduceret aftenafgange og fjernet sommerservice for at håndtere økonomiske underskud, det fremgår af en rapport udarbejdet Danske Regioner. 

I Region Nordjylland blev der sidste år ændret på 25 regionale ruter, herunder flere der helt forsvandt. Hvis en tur med bus eller tog kræver flere skift og lange ventetider, vælger danskerne altså bilen, uanset klimahensyn. 

 Manglende muligheder

Problemet er derfor ikke manglende vilje hos befolkningen, men manglende alternativer, der kan konkurrere med bilen. Når busserne forsvinder, forsvinder muligheden for at vælge grønt. Konsekvensen er tydelig: Et stigende bilforbrug hos en befolkning, der i stigende grad gerne vil det modsatte.

For Thomas betyder det endnu en dag bag rattet. Ikke fordi han ikke kunne tænke sig at tage offentlig transport, men fordi infrastrukturen ikke efterlader ham andre muligheder. Og så længe den kollektive transport reduceres i stedet for at optimeres, vil mange danskere stå i præcis samme situation: klar til at vælge mere klimavenligt, men uden chancen for at gøre det.

Powered by Labrador CMS