De blev en livsnerve for egnen og vartegn for Vestjylland: Y-togene på VLTJ-strækningen er døde

Otte diesel-drevne Y-tog betjener strækningen Vemb-Lemvig-Thyborøn. Strækningen blev berømt gennem Tørfisks sang “VLTJ,”  men togene der betjener ruten, brummer nu deres svanesang. Det ældste tog blev 42 år.

De evige jagtmarker
Offentliggjort

I det frostklare morgenlys ved Harboøre Tange futter et rød og orange stribet tog forbi. For det utrænede øje kan det ligne en almindelig daglig begivenhed, men for kenderne er dette en særlig rejse. En af de sidste af sin slags. Egnens vartegn, Y-togene, skal dø.

Y-tog eller Lynette, som de også bliver kaldt, er en betegnelse for en tog-type fra det tyske selskab Waggonfabrik Uerdingen, som blev leveret til DSB i 1965-1984 som erstatning for skinnebusser. De kom til Lemvigbanen i 1983 og er de sidste af deres slags i Danmark, der stadig betjener en rute. Deres taktfaste rysten og brummen har fulgt ruten trofast i 42 år. 

"Man laver ikke tog på samme måde længere." siger togentusiasten Christian, der har taget den lange tur fra Middelfart for at tage en afskedstur med de ikoniske tog. Men døden har en årsag: Den grønne omstilling er kommet til Vestjylland med Danmarks første batteri-drevne tog. "Det er heller ikke til at skaffe reservedele til de gamle tog længere. Deres lamper alene har jeg kun hørt set som antikviteter - og jeg har altså været elektriker i mange år!," fortsætter Christian begejstret.

VLTJ på museum

Savner du allerede Y-togene, findes et VLTJ 5 tog på Midtjysk Jernbane Museum i Struer.

Togenes kultstatus i den brede befolkning er i høj grad båret af Tørfisks sang "VLTJ," der kan få de fleste jyder til at slå albuerne i bordet. En af mændene bag ørehængeren, Anker Hviid husker hvordan toget vuggede ham i søvn på vej til skole: “Hvis man lige kunne mase sig ind i et hjørne, kunne man falde hen til togets bevægelser. Det er jo ligesom, jeg har gjort med mine børn. Så snart man stopper med at vugge, så vågner de! Det har jeg tænkt tusind gange. Det ved jeg ikke, om det nye (tog red.) gør på samme måde. ”

I dag kører de nye tog og hylder historien i udseende. De ærer Y-togene ved at være malet i samme rød og orange nuancer. Direktør for Midtjysk Jernbane Martha Vrist kan dog godt forstå, hvis det ikke er det samme som de gamle: ”Nostalgien knyttet til Y-togene vil selvfølgelig forsvinde for nogle – især for dem, der mener, at det gamle er det eneste rigtige. Men vi håber, at man stadig kan mærke den midtjyske ånd og varme i de nye tog, for det er faktisk noget, som Y-togene også stod for.”

Fremtiden er kommet til Vestjylland, men som meget andet herude, tages udviklingen med ophøjet ro. "Der er jo æ' så møj' at gøre ved det." konkluderer Anker Hviid.

Y-togene vil blive æret ved indvielsen af de nye tog i det nye år.

Hvad der skal ske med de gamle tog er endnu uvist, men for togspottere og -entusiaster er der en sidste chance for at se de legendariske transportmidler. Både el-og diseltog kører gratis resten af året.

Powered by Labrador CMS