Fra kiosk til feed: Ulovlige puff-bars er stadig nemt tilgængelige online
Trods forbud florerer farverige puff-bars med frugtsmag og højt nikotinindhold frit på sociale medier. Myndighederne har fjernet 600 opslag – men salget fortsætter.
Det kræver kun få klik på Reddit at finde en reklame for puff-bars.
Et opslag tilbyder afhentning i Valby eller levering til 40 kroner – og reklamerer for modeller som Razz Bar 60000 med smage som ”Summer Dream,” ”Gummy Bear” og ”Juicy Peach Ice.”
Puff-bars har siden 2024 været ulovlige at købe, sælge og besidde i Danmark, men stadigvæk er det muligt at finde dem på sociale medier.
Fra butikken til sociale medier
Rapporten §RØG fra SDU og Statens Institut for Folkesundhed viser, at 60 % oplever, at det er blevet nemmere at købe e-cigaretter via sociale medier.
Samtidig mener 44 %, at det er blevet sværere at købe i kiosker.
“Vi ser en klar tendens til, at salget flytter online, hvor kontrollen er sværere,” siger Jakob Demant, professor ved Sociologisk Institut ved Københavns Universitet og leder af projektet.
“Det minder om narkotikamarkeder på sociale medier – hurtig kontakt, anonymitet og et netværk, der gør det svært at stoppe.”
Udviklingen skaber et nyt marked, som Jakob Demant nu er med til at kortlægge.
Kortlægning af det ulovlige marked
Ifølge Jakob Demant er der omkring 300 aktive sælgere på sociale medier.
Det er især Snapchat og TikTok, men også Facebook-grupper, fortæller han.
“Reguleringen er generelt stærkere, og det presser salget over på digitale platforme.”
Salget sker ikke kun, fordi det er nemt. De forbudte smage lokker mest
Ifølge rapporten §RØG foretrækker 90 % af e-cigaretbrugere frugt- og sliksmag.
Forebyggelsesplan og forbud
Folketinget vedtog i 2023 en forebyggelsesplan, som består af 30 initiativer, som blandt andet skal begrænse tilgængeligheden af alkohol, tobak og nikotin.
Som led i planen, blev det fra den 1. juli 2024 forbudt at købe, importere og besidde puff-bars.
Planen evalueres i 2026-2027, og der er afsat 85 millioner kroner årligt til den fortsatte indsats.
Myndighedernes indsats
Sikkerhedsstyrelsen har siden årsskiftet intensiveret indsatsen mod ulovligt salg på sociale medier.
Ifølge styrelsen er over 600 salgsannoncer blevet afsløret og fjernet i det sidste halve år, men tendensen er stigende.
Styrelsen opretter nu falske profiler på platforme som Snapchat, TikTok og Telegram for at opspore bagmændene og lukke salgsprofiler.
“Vi gør alt, hvad vi kan for at forhindre salget til unge, men når siderne lukkes, åbner nye hurtigt,” siger kontorchef Stine Pedersen i Sikkerhedsstyrelsen.
Der skal mere til
Jakob Demant vurderer, at det er en større opgave end som så.
”Der skal gøres flere ting. Man kan ikke fjerne sådan noget nemt. Se hvor lang tid det tog at fjerne hashmarkedet på Christiania, selvom det lå midt i København. Der er ikke én løsning – der skal mange til."
Han peger blandt andet på, at indsatsen bør omfatte oplysning og forebyggelse, en mere effektiv regulering af sociale medier, styrket grænsekontrol og told samt mere proaktivitet fra myndighederne.
"Alt det skal fungere samtidig, før vi ser en effekt,” mener Jakob Demant.