Grøn omstilling på skinner: Batteritog erstatter ikoniske Y-tog

Efter mere end 40 år med de klassiske Y-tog tager Midtjyske Jernbaner nu et historisk skridt mod grøn omstilling med Danmarks første batteritog

De gamle Y-tog side om side med de nye batteritog
Offentliggjort

Temabeskrivelse

I et nyt tema sætter Resonans fokus på livet i den danske provins – og på de kulturhistoriske fortællinger, der har formet hverdagen langt fra de store byer.

I første serie af temaet rettes blikket mod vest og den historiske VLTJ-jernbane, som i mere end et århundrede har forbundet Vestjyllands små kystsamfund. For mange er VLTJ i dag mest kendt som en fængende festsang, men banen repræsenterer et stykke lokal kulturarv, som har haft betydning for både arbejde, transport og identitet i området. 

Men nu er det på tide at sige farvel til de klassiske VLTJ T-tog og goddag til nye, batteridrevne tog på strækningen mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn. 

Med serien søger vi svar på et helt centralt spørgsmål: Hvad betyder VLTJ egentlig for Vestjylland – historisk set og i dag? 

I serien undersøger vi, hvordan jernbanen blev til, hvilken rolle den spillede i udviklingen af byerne langs den vestjyske kyst, og hvorfor jernbanen stadig vækker stærke følelser blandt vestjyderne i dag. 

“Vi vil være Danmarks grønneste jernbane.”

Så klart lyder forklaringen fra Midtjyske Jernbaners direktør, Martha Vrist, på beslutningen om at sende de gamle Y-tog på pension og erstatte dem med helt nye batteritog. Beslutningen blev formelt truffet i 2022 efter flere års overvejelser om, hvordan man bedst kunne fremtidssikre driften på den vestjyske strækning.

At valget faldt på batteritog, var ikke tilfældigt. De gamle dieseldrevne Y-tog har kørt trofast i 42 år, men teknikken er gammeldags, komforten forældet og reservedele næsten umulige at skaffe. Samtidig havde Midtjyske Jernbaner en oplagt mulighed for at gå forrest i den grønne omstilling. ”Vi har masser af vindenergi herude, og hvis vi kan bruge den til at drive togene, er det en fantastisk historie,” siger Martha Vrist.

De nye batteritog fra det tyske selskab Siemens Mobility er nu så småt sat i drift side om side med Y-togene. I en overgangsperiode kører de gamle ”bumletog” stadig på sporet, indtil de officielt trækkes tilbage. Herefter bliver batteritogene indviet på fornemmeste vis med royalt besøg. ”At kongen kommer og indvier de nye tog – det er fuldstændig fantastisk. Det viser, hvor stor betydning projektet har,” fortæller Martha Vrist.

Sådan en stor omlægning har dog ikke været uden udfordringer. "Når man går ind i et helt nyt projekt, kommer der altid uforudsete ting,” fortæller Martha Vrist og tilføjer, at særligt ét forhold gav anledning til grå hår undervejs: Den største udfordring har været, at ladeinfrastrukturen blev forsinket. Den skulle have været færdig i marts, men vi er klar nu."

Derfor er begejstringen også svær at stikke i hos Midtjyske Jernbaner. Alligevel er der et vist vemod i luften, når de karakteristiske, orange Y-tog kører ud for sidste gang, fortæller direktøren. For i denne del af landet fylder tog mere end andre steder.

“Der er hundehvalpe, der er babyer og så er der Y-tog, der har den der ‘nurh-effekt’,” siger Martha Vrist med et smil.

De ikoniske tog har i årtier været et fast billede i Vestjylland, og særligt de lokale har haft et særligt forhold til dem. Men trods nostalgien er Martha Vrist overbevist om, at lokalområdet er positiv overfor de nye tog.

”Langt de fleste synes, det er fedt, at vi er de første i Danmark med batteritog,” siger hun og tilføjer: “Nogle vil altid savne Y-togene, men de samme mennesker kan godt se, at vi ikke kunne holde dem kørende længere.”

Og til spørgsmålet om, hvorvidt Danmark nu igen risikerer et IC4-lignende togmareridt, er direktøren ikke i tvivl. Hun understreger, at det har været afgørende at købe gennemprøvede standardtog. Det giver tryghed for, at teknikken fungerer, og at togene er driftssikker uden de store børnesygdomme. Med ro i stemmen fastslår hun: “Hvis de kan køre i Tyskland, så kan de også køre i Danmark.

Powered by Labrador CMS