Halvdelen af alle unge har erfaring med e-cigaretter: Derfor er de så populære
Brugen af e-cigaretter blandt unge er mere end fordoblet siden 2020, og det er især de ulovlige søde smagsvarianter, der er et hit. Tilgængeligheden og markedsføring på de sociale medier er blandt årsagerne til udviklingen.
De sælges i farvestrålende design, og de kan smage af frugt og slik. Vapes, eller E-cigaretter, er populære blandt det unge, og selvom e-cigaretter med frugtsmag er ulovlige i Danmark, er det særligt disse varianter, der er et hit blandt de unge.
Rapporten §RØG, der er lavet af institut for folkesundhed ved Syddansk Universitet, viser, at cirka halvdelen af alle unge i alderen 15-29 har erfaring med e-cigaretter. Det er en stigning på 17 procent på bare fire år. Samtidig er andelen, der bruger e-cigaretter dagligt eller lejlighedsvist mere end fordoblet siden 2020.
Let tilgængelige og smager godt
Det er i høj grad tilgængeligheden, der gør, at e-cigaretter er så populære blandt de unge. Det mener Lotus Sofie Bast, der er seniorforsker og ph.d i tobaks- og nikotinforebyggelse. Hun forklarer, hvordan de unge nemt kan købe og sælge e-cigaretter blandt andet via de sociale medier.
”Det er ikke svært at få fat på et telefonnummer eller skrive på snapchat, og så kan du stå med en e-cigaret indenfor kort tid,” fortæller hun.
Netop denne tendens afspejles også i rapporten, hvor knap 60 procent oplever, at det er blevet nemmere at købe e-cigaretter via sociale medier i det seneste år.
Lotus Sofie Bast peger også på en anden årsag til, at brugen af e-cigaretter stiger mere end brugen af andre nikotinprodukter blandt unge.
”De smager ofte sødt og godt i modsætning til den beske smag, vi kender fra almindelige cigaretter” forklarer hun.
Og selvom det både er ulovligt at sælge og købe e-cigaretter med andre smage end tobak eller mentol, er det stadig de søde varianter, der er klart mest udbredt blandt de unge, viser rapporten.
Markedsføringen appellerer til de unge
I Danmark er det ulovligt at markedsføre for tobak og nikotinprodukter, men alligevel finder reklamer for e-cigaretter stadig vej til de unge gennem mere utraditionelle formidlingsveje.
Det mener Stine Arp, der er videnskabelig assistent på Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet. Hun har blandt andet lavet en undersøgelse om markedsføringen af nikotin på TikTok.
”På mere uregulerede markeder, som f.eks. TikTok, ser vi mange reklamer, som især appellerer til de unge. E-cigaretter bliver afbilledet sammen med f.eks. makeup eller styrketræning og bliver på den måde sidestillet med et ungdomsliv,” forklarer Stine Arp.
Siden april 2021 har det været ulovligt at markedsføre og sælge e-cigaretter med søde smage i Danmark, men alligevel viser rapportens data, at der ikke har været en nedgang i brugen af e-cigaretter blandt unge siden. I juli 2024 blev lovgivningen på området skærpet endnu engang, og her blev det også ulovligt at købe og besidde e-cigaretter med søde smagsvarianter.
Det er dog endnu for tidligt at vurdere, hvilken effekt den nyeste lovgivning har haft for brugen af e-cigaretter blandt unge, forklarer Lotus Sofie Bast.