Motion og trivsel går hånd i hånd: “På den måde sikrer vi de sunde motionsvaner”
I den danske skole er motion en naturlig og integreret del af undervisningen. Motion og bevægelse bliver i stigende grad tænkt ind i flere aspekter af skoledagen. En del af aktiviteterne er obligatoriske, mens andre er frivillige. Uanset hvad spiller den brede adgang til let tilgængelig idræt en vigtig rolle for børn og unges sundhed og trivsel. En central aktør i arbejdet med at fremme motion og bevægelse i skolen er Dansk Skoleidræt.
"WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour 2020" viser, at motion og bevægelse fremmer børns fysiologiske sundhed, herunder knoglesundhed, sund vægt, immunforsvar og bedre motorik. Men det tyder også på, at idræt øger mental sundhed hos børn og unge.
Bevægelse som en naturlig del af hverdagen
Dansk Skoleidræt er en NGO, som er støttet af staten og fonde. Organisationen er med til er med til at udvikle motion og bevægelse i skolen. Bevægelse bliver, gennem en række initiativer implementeret i den daglige skolegang. Ida Sand Pedersen, som er projektmedarbejder ved Dansk Skoleidræt siger:
“Vi udvikler bevægelses materialer til undervisningen for at få børnene til at bevæge sig. Det kan f.eks. være aktiv brainstorm, hvor man skal løbe hen til tavlen for at skrive sin idé ned, i stedet for, at sidde stille og skrive ideen ned.”
86 procent af danske børn mellem 7 og 15 år har svaret i en undersøgelse fra 2024, at de almindeligvis dyrker motion. Det viser rapporten Danskernes motions- og idrætsvaner 2024. Sunde motionsvaner blandt vores børn- og unge er afgørende for trivslen ude på skolerne.
Pernille Mwandila, som studerer en sundhedsfaglig kandidat og er studentermedhjælper ved institut for idræt og biomekanik siger, at “Fysisk aktivitet reducerer stress, uro og mistrivsel, og det øger børn og unges koncentrationsevne og relationskompetence.”
Ida understøtter dette og fortæller, at “vi kan se, at børnene er gladere, at de lærer bedre, og at de gennem bevægelse indgår i sociale fællesskaber”
Skolerelaterede idrætstilbud handler ikke kun om at få pulsen op, det er også steder, hvor børn kan lære at samarbejde, tage ansvar og danne relationer.
Legepatruljen skaber fællesskab og ansvar blandt eleverne
Projektet “Legepatruljen” som er sat i verden af Dansk Skoleidræt, er netop en af de initiativer som understøtter ovenstående. Projektet forbinder de ældre børn med de yngre gennem leg, og det er blandt andet heri bevægelsen er, men det er også her, hvor de ældre børn lærer at tage ansvar.
Der hersker ingen tvivl om, at en stor del af danske børn og unge dyrker motion. En del af æren for dette kan tilskrives Dansk Skoleidræt. Men hvordan sikre Dansk Skoleidræt, at lige så mange børn og unge også vil være fysisk aktive i fremtiden?
“Først og fremmest skal gode oplevelser med motion og bevægelse sikrer fysisk aktivitet blandt børn og unge. Udover det, så forsøger vi at understøtte personalet med kurser, som handler om, hvordan man implementerer bevægelse i skoledagen. På den måde sikrer vi de sunde motionsvaner”
Ida Sand Pedersen peger også på, at hvis man lærer børn i en tidlig alder at dyrke motion, så kan det blive grundstenen for sunde motionsvaner resten af livet.