Nordre Skole sætter tonen: Morgensang øger trivslen
Nordre Skole i Viborg er et pragteksemplar på, hvorfor Kulturministeriet ønsker morgensang tilbage på skoleskemaet. Der er bred enighed blandt lærere og ledelsen på skolen om, at morgensang øger trygheden blandt eleverne, og giver dem en følelse af samhørighed.

”Hvis jeg var en cirkushest, og du en ballerina,” skråler børnene på Nordre Skole i kor, mens de drejer om sig selv med hænderne holdt i en bue over hovedet for at mime en ballerina.
Nordre Skole afholder morgensang hver morgen, fem dage om ugen, for eleverne i indskolingen. Det har de gjort for at give eleverne en rolig og rutinepræget start på skoledagen.
Men initiativet har derudover vist sig at gavne elevernes trivsel i form af tryghed og en følelse af at være en del af noget større.
”Vi kan jo godt synge med hver vores næb. Men det med at mærke, at jeg (læs: elev) også hører til, at jeg hører til sammen med nogle andre, og at jeg ikke skal løse den morgensang alene, det er vigtigt,” fortæller Brian Roed, skoleleder på Nordre Skole.
Genkendelighed skaber tryghed
Også lærerne i indskolingen er begejstrede for morgensangsinitiativet, der permanent kom på skemaet for 0.-3. klasserne på Nordre Skole i 2020. De skiftes hver uge til at stå for morgensangen, så børnene i højere grad får kendskab til alle lærerne og ikke kun deres egen klasselærer.
”Før vi havde morgensang, når vi kom ind fra at have været gårdvagt, var der flere børn, der sagde, at der ingen voksne var derude, fordi de ikke vidste, hvem vi var” fortæller Lone Saaby, lærer for 3A på Nordre Skole
”Nu kender alle børnene mig, også dem jeg normalt ikke har, og det giver en tryghed for børnene og øger fællesskabet,” fortsætter hun.
Ja tak til flere midler
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt og komponist Philip Faber fremlagde i august 2024 et morgensangsinitiativ, hvis ambition er at få morgensang tilbage på skoleskemaet. Initiativet består af en pulje på 10 millioner kr., som grundskoler landet over kan søge midler fra til morgensangsudgifter. Puljen er åben for ansøgninger fra d. 1. september til d. 1. marts eller indtil midlerne er opbrugt.
I Kulturministeriets pressemeddelelse skriver de selv, at pengene blandt andet kan gå til instrumenter, sangbøger eller til at styrke lærernes og det øvrige pædagogiske personales musikfaglighed.
”Ja tak til det! Vi kommer helt sikkert til at søge midler til instrumenter,” fortæller skoleleder Brian Roed begejstret om Kulturministeriets projekt.