Pendlertræthed presser erhvervslivet

Danskerne viser stigende modvilje mod lange pendlerture, hvilket skaber udfordringer i det danske arbejdsmarked.

I 2023 var danskernes gennemsnitlige pendlerafstand til arbejde 22,5 kilometer.
Offentliggjort

Danskernes pendleradfærd har ændret sig markant i de seneste år. Flere foretrækker arbejde tættere på hjemmet, og pendlervilligheden har fået en anden smertegrænse, særligt blandt andelen, der tidligere accepterede rejser på en time, viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv.

Faktaboks

  • Villige til at pendle en time om dagen: 2018 – 70 %, 2025 – 42 %
  • Villige til at pendle 45 minutter: 2018 – 88 %, 2025 – 71 %
  • Gennemsnitlig pendlerafstand i 2023: 22,5 km
  • Ledighed i Danmark, august 2025: 88.238 personer (2,9 %)

(danskerhverv.dk og dst.dk)

Selvom Danmark for 14. år i træk er såkaldte EU-mestre i at få ledige i job, påpeger Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv, at det netop er denne lave ledighed, som spiller en central rolle i udviklingen,

“Vi har længe set, at der er en meget høj beskæftigelse og meget lav ledighed, og samtidig ser vi en stor mangel på arbejdskraft”, forklarer arbejdsmarkedschefen til Ritzau.

Udviklingen kan ses som et sundhedstegn på, at danskerne i højere grad prioriterer balance mellem arbejde og fritid, men har ifølge Peter Halkjær store konsekvenser for det danske arbejdsmarked og samfund,

”Mobilitet og fleksibilitet er nøglen til et dynamisk arbejdsmarked, og når der bliver mindre af de ting, så skader det dansk erhvervsliv og dermed også det danske samfund”, lyder det fra Peter Halkjær, igen til Ritzau.

Skaderne inkluderer blandt andet store rekrutteringsudfordringer for virksomhederne, som gør det vanskeligere, at få kvalificeret arbejdskraft til ledige stillinger. Som en mulig løsning på problematikken peger Dansk Erhverv på, at regeringen bør fokusere på infrastrukturen, især myldretidstrafikken, som de håber, vil motivere til øget mobilitet.

 

Efter Ritzau

Powered by Labrador CMS