Radiomediet mister lyttere men ikke sin berettigelse
Radio er en ”hellig ko” i Danmark med mere end fire millioner ugentlige lyttere. Men radiomediet mister lyttere. Danskerne vil selv bestemme, hvad de lytter til, hvor og hvornår.

Danskerne lytter ikke mindre til medier end tidligere, men vi zapper oftere væk fra de klassiske og måske mere lytte-krævende radioprogrammer og over til letfordøjelige lyddesign, der matcher vores individuelle behov og her-og-nu-tilstand bedre.
Digital lyd undergår en revolution. Teknologien giver nye muligheder, og radiomediet, der fejrer 100 år i år, bliver angrebet fra mange sider af digitale lommeformater.
Lyd-to-go.
Kan radiomediet noget, som de andre medier ikke kan?
Vi forbruger fortsat radioprogrammer bl.a. om morgenen, når vi skal opdateres på verdens tilstand, mens vi drikker kaffe eller sidder i bilen.
Senere på dagen er vi mere tilbøjelige til at vælge andre medier at putte i ørene typisk podcast, der giver os perspektiv, og musikstreaming, der skaber den rette stemning til os hver især her og nu. Feel good lyd, der ikke forstyrrer os alt for meget.
Men har vi ikke længere brug for at blive forstyrret og høre noget, vi ikke selv har valgt?
Når det er bedst, kan radio skabe fællesskab og forene os.
Radio adskiller sig ved at kunne være fællesskabs-skabende lydoplevelser, der bringer os tættere sammen. Det er unikt, og i en tid, hvor vi er meget optaget af os selv og egne behov, kan fælles radiooplevelser måske være med til at skabe sammenhold og fællesskab.
Tænk på radioprogrammer som; Tæskeholdet, De sorte spejdere, Curlingeklubben, Mads og monopolet…
Programmer der forener os på tværs af geografi, alder, køn og klasseskel og giver os noget at lytte til sammen og tale med hinanden om.
Det har vi brug for!
Den hellige radio-ko er stadigvæk aktuel og berettiget. Vi skal bare huske at lytte til den sammen…
Kilder:
https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/dr-analyse/hent-medieudviklingen-2024-som-pdf
”Hvad skal vi med nyhederne”, Rasmus Kleis Nielsen, Informations forlag, 2024