Sådan kan fødevaremærker hjælpe dig med at vælge det, du selv vægter højest

Fødevaremærker kan give overblik over forskellige hensyn som miljø, klima og etik, men det er ikke altid tydeligt, hvad mærkerne konkret dækker. Når budskaber som bæredygtighed bliver brugt bedre i markedsføring, kan det være vanskeligt at skelne mellem certificerede mærker og mere generelle grønne udsagn.

Offentliggjort Sidst opdateret

Mange vil gerne handle mere ansvarligt og bæredygtigt, og det kan mærkeordningerne i supermarkedet hjælpe os med – hvis vi ved, hvad de faktisk betyder.

I takt med at bæredygtighed er blevet et vigtigt salgsargument, er der også kommet flere og flere mærker på hylderne. Ifølge Dansk Erhverv oplever næsten halvdelen af forbrugerne, at det er svært at skelne mellem de mange mærker, når de handler. 

Det betyder at supermarkedet hurtigt kan føles som en jungle af symboler og certificeringer - og det er ikke altid lige tydeligt, hvad du som forbruger reelt støtter, når du lægger en vare i kurven. 

Der findes mærker med faste krav og uafhængig kontrol, hvor du kan være nogenlunde tryg ved, at produktet lever op til visse standarder – f.eks. Ø-mærket, Fairtrade eller FSC. Disse mærker er typisk underlagt uafhængig tredjepartskontrol.

Troværdig certificering

Men der findes også mærker, som virksomheder selv opfinder, uden faste standarder eller uafhængig kontrol. Og netop dét er blevet kritiseret i flere tilfælde. For eksempel blev Danish Crown dømt i 2023 for vildledende markedsføring i forbindelse med deres “Klimakontrolleret gris”-kampagne. 

Også Arla har været under kritik for deres brug af “Netto nul klimaaftrykl”- kampange i 2021, der skulle fortælle forbrugeren, at deres økologiske varer nu også var klimaneutrale, da firmaet var begyndt at plante træer , for på den måde at “klima-kompencerer”. Arla blev i den forbindelse dømt for greenwashing, og dermed vildledende markedføring, ved en domstol Sverige.

Det kan være svært at gennemskue, hvilke mærker du kan stole på, og hvad de faktisk betyder – men der er nogle enkle pejlemærker, som myndigheder og forbrugerorganisationer anbefaler: 

1. Se efter mærker med uafhængig kontrol.

Hvis mærket er baseret på faste standarder og bliver kontrolleret af en uafhængig tredjepart, er det generelt mere troværdigt. Det gælder fx Ø-mærket, Fairtrade og FSC. 

2. Vær kritisk over for vage grønne budskaber.  

Ord som “klimavenlig”, “grøn” og “CO₂-neutral” må ikke bruges, medmindre de kan dokumenteres. Som forbruger må du ikke blive vildledt af markedsføring, der lover mere, end produktet reelt lever op til. 

3. Brug officielle kilder, hvis du er i tvivl.

Fødevarestyrelsen og Forbrugerrådet Tænk har oversigter og vejledninger til, hvordan du kan forstå og sammenligne mærkninger. 

4. Spørg dig selv: Hvad betyder mest for mig?

Husk, at ikke alle mærker dækker det samme. Nogle fokuserer på miljø, andre på dyrevelfærd, etik eller socialt ansvar. Ved at sætte dig ind i, hvad mærkerne hver især står for, kan du lettere støtte de hensyn, der betyder mest for dig selv. 

Det er sjældent helt bæredygtigt at forbruge, og ingen mærkning kan dække alle hensyn på én gang. Hvert mærke fokuserer typisk på ét eller få områder – som klima, dyrevelfærd, arbejdsforhold eller miljøpåvirkning – og dækker ikke nødvendigvis hele produktets rejse. 

Men mærkeordninger kan være med til at gøre forskellene tydeligere. Når det står klart, hvad de enkelte mærker bygger på, og hvem der står bag, bliver det også lettere at navigere og tage stilling til, hvilke hensyn man selv ønsker at lægge vægt på. 

På den måde kan mærkninger være med til at skabe mere gennemsigtighed i en hverdag, hvor det sjældent er sort-hvidt, hvad der er det “rigtige” valg. 

Gennemsigtighed frem for alt

Men hvordan sikrer vi at vi vælger bæredygtighed på de parametre der er vigtigst for os hver især som forbrugere? Nedenfor findes en guide til certificeringsmærker du med garanti er stødt på, på din vej gennem supermarkedet. 

Svanemærket 

Det officielle miljømærke i norden, som har til formål at sikre at et produkt er blandt de mindst miljøbelastende i sin kategori

 

Ø-mærket (DK) 

Det danske økologimærke, viser at et produkt er dyrket og forarbejdet efter de danske regler for økologi, dette er kontrolleret af de danske myndigheder.

EU’s økomærke 

Det grønne EU-blad angiver at et produkt er produceret under forholder der i overnestemmelse med EU's økologi regler. Mærket er ydermere obligatorisk for de fleste færdigpakkede fødevare solgt i EU

 

Fairtrade 

Fairtrade mærket angiver at fokus på vilkår for producenter i udviklingslande bliver tilgodeset i produktionen af produktet. Bl.a gennem at sikre gode arbejdsforhold.

 

CO₂-mærkning 

Viser klimaaftrykket for produkter eller tjenester (f.eks i kg CO₂e).

 

MSC (Marine Stewardship Council) 

MSC-mærket indikerer at fisken kommer fra fiskeri der har fokus på bæredygtighed i form af at fiskebestandene ikke overfiskes og hensynstagen til havmiljø.

 

ASC (Aquaculture Stewardship Council) 

ASC-mærket er et internationalt mærke for opdræt af fisk og skaldyr. Mærket indikere at der i produktionen har været fokus på miljøbeskyttelse og dyrevelfærd, men også socialt bæredygtige arbejdsforhold.

 

FSC-mærket (Forest Stewardship Council) 

FSC-mærket er et internationalt certificeringsmærke som garanterer at træ og papirprodukter kommer fra skove der er drevet på en bæredygtig måde, bl.a gennem fokus på biodiversitet, men også på social retfærdighed og ordentlige arbejdsforhold.

 

Rainforest Alliance 

Rainforest Alliance er et internationalt mærke, der indikerer at et produkt er produceret med hensynstagen til miljø, gennem fokus på at bevare regnskove og dyreliv samt forbedre sociale forhold for arbejdere og lokalsamfund.

 

Nøglehulsmærket

Nøglehuldmærket er et mærke vi anvender i norden. Mærket har til formål at indikere at et produkt er et sundere valg end andre produkter indenfor samme varegruppe f.eks gennem lavere indhold af sukker, fedt eller salt samt mere fuldkorn og fibre.

 

Det økologiske spisemærke 

Det økologiske spisemærke er et dansk statskontrolleret mærket udviklet til spisesteder der bruger økologiske råvare. Mærket inddeles i tre kategorier: guld (90-100 % øko), sølv (60-90 % øko) og bronze (30-60 % øko). 

 

NaturSkånsom 

NaturSkånsom er et dansk mærke for fiskeri, der angiver at fisken er fanget med skånsomme fangsmetoder, med fokus på biodiversitet og beskytelse af havbunden.

 

Fuldkornslogoet 

Fuldkornslogoet er et dansk ernæringsmærke, som er udviklet på Fuldkornspartnerskabets initiativ. Mærket indikere at varen indeholder en høj mængde fuldkorn/hele korn.

Links til anvendte kilder:

https://www.danskerhverv.dk/branche/handel/engroshandel/certificeringer-og-markninger 

https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/danish-crown-doemt-for-greenwashing/ 

https://taenk.dk/forbrugerliv/baeredygtighed/danish-crowns-klimakontrollerede-gris-var-greenwashing 

https://www.dr.dk/nyheder/penge/danish-crowns-brug-af-klimakontrolleret-gris-i-kampagne-var-vildledende-markedsfoering 

https://www.csr.dk/arla-taber-sag-om-greenwashing-i-sverige 

https://www.csr.dk/forbrugerombudsmanden-kritiserer-fem-virksomheder-greenwashing 

forbrugerombudsmandens-vejledning-om-brug-af-miljmssige-og-etiske-pstande-mv-i-markedsfringen-pdf.pdf 

https://taenk.dk/emne/forstaa-maerkerne 

https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/gaa-efter-maerkningen 

https://gogreendanmark.dk/hvad-er-certificeringer/ 

Powered by Labrador CMS