Sådan påvirker du nyhedsmedierne med dine klik
Blandt de nyheder, danskerne trykker sig allermest ind på, er voldsomt vejr, valghandlinger og gruopvækkende begivenheder. Vores klik bliver nøje fulgt af nyhedsmedierne, der i disse år har øget fokus på mediebrugernes behov. Derfor kan vi påvirke mediedækningen med vores smartphones og computermus.

DR’s rapporter, Medieudviklingen i Danmark, i 2023 og 2024 viser, at særlige kategorier af begivenheder fanger danskernes interesse, når vi sidder bag skærmen og trykker os ind på nyhederne. Vores nyhedsinteresse topper især, når vi taler vejrfænomener, sportsbegivenheder, voldsomme hændelser og valghandlinger.
I januar 2024 opnåede historier om snevejr flere klik end tronfølgeskiftet, der dog også lå højt på listen. Voldsomme nyheder om branden i Børsen, oversvømmelse i Spanien og Hjallerup-drabet samme år fik os til at dykke længere ned i nyhederne end blot overskriften. Det samme gjorde EM-finalen i fodbold, De Olympiske Lege, valg til Europa-Parlamentet – og især det amerikanske valg fik mange klik.
Også tidligere år fik vejrfænomener, valg til Folketinget, dansk sejr i Tour de France og ulykkelige begivenheder som Ruslands invasion af Ukraine og Kirkerup-sagen os til at klikke ind for at læse mere.
Når vi trykker på nyheder om for eksempel snevejret, bliver vores adfærd analyseret af medierne. Deres økonomi baserer sig nemlig i høj grad på, hvordan læsernes opmærksomhed fastholdes.
Som professor i kommunikation Rasmus Kleis Nielsen skriver i bogen Hvad skal vi med nyhederne? er nyhedsmediernes forretningsmodel baseret på at sælge indhold til publikum og så sælge publikums opmærksomhed til annoncørerne. Kleis Nielsen fortæller, at de journalistiske historier skal fastholde læseren så længe, at de opdager annoncørernes reklamer. Det bliver derfor vigtigt at se på mediebrugernes interesser og behov for at sikre, de klikker sig ind på nyhedssiden, hvor annoncerne er placeret.
Efterspørgsel fra læserne kan dermed have betydning for, hvilke historier journalisterne skriver. Hvis et flertal af nyhedslæsere trykker sig ind på historier om stormvejr, vil vi givet få flere nyheder om voldsomt vejr. Ønsker du at påvirke mediebilledet, skal du derfor vælge dine klik med omhu.
De medier, der er målt på i 2022, 2023 og 2024 er berlingske.dk, bt.dk, Ekstra Bladet (app og web), jyllandsposten.dk, politiken.dk, tv2.dk samt dr.dk.