Snapchat er blevet den nye kiosk for ulovlige vapes
De kan fås med smag af vandmelon, candyfloss og junglefrugt. Det kan lyde, som nye smage til en bland-selv-slik afdeling. Det er det ikke. Det er et afhængighedsskabende nikotinprodukt, bedre kendt som vapes.
Kun få klik på Snapchat afslørede profilen ’Puf 8000’. En profil, der sælger nikotinholdige vapes med smag af junglefrugt. Salget har flyttet sig. Fra disken i den lokale kiosk til chatten på de sociale medier.
Fra kiosk til online
En ny lov fra 1. juli 2024 forbyder salg, køb, modtagelse og besiddelse vapes og puff bars med smag, men det betyder ikke, at salget er stoppet.
I en undersøgelse om tobak, adfærd og regler fra Syddansk Universitet for Statens Institut for Folkesundhed fra 2024 viser, at salget af vapes har flyttet sig fra kioskerne til de sociale medier.
I undersøgelsen svarer 43 procent, at det er blevet sværere at købe vapes i kiosker. Det bekræfter 25-årige Anna Fløyel, som bor på Nørrebro, og har vapet on and off, siden hun gik på efterskole:
”Før den nye lovgivning havde jeg 3-4 kiosker derhjemme, jeg kunne gå i, men det kan jeg ikke mere. Nu er det kun den her ene.”
Den ene kiosk vil heller ikke altid sælge til Anna Fløyel:
”Jeg går ikke derned kl. 16, når alle står og vil hente pakker, for så ved jeg, at han siger nej”
Snapchat som salgskanal
59 procent i undersøgelsen svarer, at det er blevet nemmere at købe vapes via de sociale medier. Snapchat er det primære sociale medie, som bliver benyttet til at sælge vaps på.
Det viser en rapport fra Analyse og Tal. Rapporten har undersøgt tre forskellige platforme for salgsprofiler, der sælger ulovlige nikotinprodukter og stoffer. 829 af salgsprofilerne var på snapchat.
Det oplever Anna Fløyel også:
”Da jeg skulle prøve at købe på Snapchat, skrev jeg bare ’k’ eller ’damp’, og hurtigt fandt jeg en profil, der ville sælge mig en vape”
Hvad gør myndighederne?
Sikkerhedsstyrelsen er opmærksomme på problemet. I et skriftligt svar forklarer de, hvordan de prøver at stoppe salget online:
”Sikkerhedsstyrelsen har det seneste halve år haft succes med at bruge fiktive profiler, at kontrollere salget af puff bars, hvor styrelsen har krævet omkring 600 ulovlige salgsopslag på sociale medier fjernet”
Kun få klik på Snapchat afslørede profilen ’Puf 8000’, og Sikkerhedsstyrelsen har det sidste halve år intensiveret indsatsen med flere razziaer i kiosker og fjernelse af annoncer - for at gøre de få klik til flere.
Fra kioskdisken til chatten. Snapchat er blevet den nye kiosk, og Sikkerhedsstyrelsen er gået ind i kampen online.