Stor mediekoncern opkøber Zetland – vil udvide uden for landets grænser

Bonnier News har købt majoriteten af Zetland, og vil støtte dem i at udvide uden for landets grænser

Den svenske mediekoncern, Bonnier News, har opkøbt størstedelen af Zetland.
Offentliggjort

Den svenske mediekoncern Bonnier News har købt størstedelen af Zetland og bliver dermed majoritetsejere.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Zetland tirsdag morgen.

Zetland

Zetland blev stiftet i 2012 af Lea Korsgaard, Jakob Moll, Silke Bock og Hakon Mosbech, som alle er journalister. 

I 2016 relancerede mediet sig selv som en daglig digital avis.

Som majoritetsejer vil Bonnier News støtte Zetland i deres udvikling og ambitioner om at udvide også uden for landets grænser.

”Vores mål er at støtte dem i at fortsætte deres nuværende model, teknologi og strategi - samtidig med at vi bakker op om deres vision og iværksætterånd, i takt med at de udvider til nye markeder.”

Sådan lyder det i pressemeddelelsen fra Anders Eriksen, som er topchef i Bonnier News, og efter købet af Zetland træder ind i bestyrelsen som bestyrelsesmedlem.

Udvidelse til andre lande

Opkøbet kommer i kølvandet på en periode hvor Zetland er begyndt at udvide til andre lande. Sidste år startede de mediet Uusi Juttu i Finland, og for blot en uge siden annoncerede de, at de ville åbne et nyt medie i Norge, kaldet Demo.

Jakob Moll, som er medstifter og international chef for Zetland, udtaler til Journalisten:

”Og det er drømmescenariet, at Demo kan få så relativt hurtig medvind som i Finland.” 

Håbet er altså, at udvidelsen til det norske marked også bliver en succes, og med indtrædelsen af Bonnier News i ejerkredsen, får man mulighederne for at udvide til flere lande i fremtiden.

”Dette partnerskab tillader os at doble vores strategi, om at engagere unge mennesker med troværdigt indhold og udvide vores mission udover Danmark og Finland,” siger Tav Klitgaard, direktør for Zetland, i pressemeddelelsen.

Efter Ritzau

Powered by Labrador CMS