Studerende i Aarhus kæmper med landets højeste buspriser: 'Det føles lidt som om man bliver snydt'

Unge på stramt SU-budget i Aarhus betaler prisen, mens byrådet strides om lavere buspriser op til kommunalvalget.

Busserne i Aarhus drives af Midttrafik, og de gule bybusser dækker hele byen med hyppige afgange. Noah Beck hopper ikke på en nær så ofte, som han gerne ville.
Offentliggjort Sidst opdateret

Buspriserne i Aarhus ligger blandt de højeste i landet, og det mærkes særligt hos de studerende – dem, der taget bussen allermest. For mange betyder prisniveauet, at den offentlige transport til studie og arbejde kan blive en økonomisk udfordring.

Det er det blandt andet for den 22-årige Noah Beck, som sidder i 5A’eren på vej mod Tangkrogen torsdag formiddag.

“Når jeg kan se på min konto, at busserne trækker 23 til 30 kr. for en tur, så er det klart at jeg tænker over det i min hverdag. Jeg prøver aktivt at skære ned på det, især inden for det seneste halve år hvor jeg er startet på studie og er gået fra at have et fuldtidsarbejde og få SU,” siger han.

Hør Noah og andre studerende fortælle om, hvordan de høje buspriser påvirker dem i lydindslaget nedenunder.

Valgløfter og uenighed i byrådet 

I Odense har unge under 26 år kunne betale blot 15 kr. for en bustur siden 2022. Nu har Aarhus’ socialdemokratiske borgmester, Anders Winnerskjold, meldt ud at han vil følge trop og reducere buspriserne i hele kommunen, hvis han vinder valget.

Men det er ikke alle i byrådet, der køber den omgang 'valgflæsk', som flere kalder det. I september gik Venstre, Konservative og SF sammen om et alternativt forslag, der også skal sikre billigere offentlig transport i Aarhus – men kun på tre buslinjer, der kører fra forstæderne og ind i byen. 

 “Borgmesterens kampagne om 15-kroners billetter i hele Aarhus ser vi sværere at finansiere. Først bør fokus være på, at busserne kører til tiden og oftere, samt en prisjustering i oplandsbyerne,” siger Mathilde Hjort Bressum, byrådsmedlem og ordfører for Venstre. 

Hos Socialdemokratiet er fokus dog et andet. Her handler det i højere grad om at gøre den kollektive transport billigere og mere tilgængelig for aarhusianerne - også i midtbyen. 

Dårlige nyheder til Noah 

En billigere billet vil gøre det mere attraktivt for både den studerende, pensionisten, pendleren og den helt almindelige aarhusianer at vælge byens busser og letbane. Økonomien må ikke stå i vejen for at vælge grøn transport, skrev Anders Winnerskjold på sin Facebook-side i september. 

Mathilde Hjort Bressum er egentlig enig, og det er også målet med Venstres forslag at få gjort alle byens busser billigere på sigt. Dog må alle - også de studerende - vente lidt endnu med at få billige billetter i det centrale Aarhus. 

”I første omgang kommer det ikke til at vedrøre de studerende inde i Aarhus C. De hopper på cyklen eller går også rundt, når de skal på universitet. Først og fremmest skal oplandets busser sættes øverst i prioriteringslisten, for det er endnu dyrere at komme udefra og ind til byen med bus.” 

Hvor priserne på de gule busser ender, får vi nok at se efter kommunalvalget. Højst sandsynligt på Winnerskjolds TikTok.

Powered by Labrador CMS