Sylteworkshops og loungekoncerter: Sådan gør museerne sig attraktive for de unge

K7 Week giver unge gratis adgang til museer over hele landet. Men i en hverdag domineret af sociale medier kæmper initiativet for at gøre kulturen relevant og interessant for de unge.

Carl-Henning Pedersens kunstværker pynter i museets hvælving
Offentliggjort

“Det skal være for alle at gå på museum,” siger projektlederen bag K7-ugen – en landsdækkende kulturkampagne, der skal få flere unge til at finde vej gennem museumsdørene. Det er dog lettere sagt end gjort i en tid, hvor sociale medier fylder mere end nogensinde i unges hverdag. Ifølge Danmarks Statistik bruger 98 procent af de 20-24-årige sociale medier, og de jonglerer i gennemsnit mellem fire forskellige platforme. I et medielandskab, hvor TikTok, Instagram og Snapchat dagligt kæmper om opmærksomheden, bliver museerne derfor nødt til at gentænke deres rolle som kulturinstitutioner. Her forsøger K7 at tage kampen op: en hel uge med gratis adgang for unge, der skal vise, at museer kan være både relevante, sjove og fællesskabsskabende – også når prisskiltet for en stund bliver fjernet.

 

Hvad er K7 Week?

Siden 2020 har kulturarrangementet K7 Week stræbt sig på at engagere unge mellem 18-27 år at investere i kulturbesøg, såsom museer. Initiativet er landsdækkende, hvilket betyder, at de unge har mulighed for at besøge i alt 200 forskellige museer landet over. Projektkoordinator Astrid Sperling fortæller, at K7 Week er blevet en fast del af det kulturelle årshjul, og at der opleves en stigende grad af interesse og deltagelse blandt de unge. Hun forklarer, at ”Vores ærinde er at vise, at det skal være for alle at gå på museum.” Det som K7 Week har til formål er at gøre op med de unges holdning om, at det at gå på museum er støvet og irrelevant. Astrid Sperling forklarer, at de i K7 stræber sig på at forny deres koncept hvert år, da de gerne vil række ud til så mange unge som muligt. Forhåbningen er, at de unge benytter sig af tilbuddet, og at de derigennem introduceres for en spændende museumskultur, der gør, at de får lyst til at fortsætte deres museumsbesøg. 

 I år er 6. år at K7 Week er blevet afviklet. Som Astrid Sperling fortæller, er flere unge begyndt at tage arrangementet til sig. Særligt i de store studiebyer, København og Aarhus, opleves en stor opbakning om initiativet. Dog står Astrid Sperling og de resterende projektkoordinatorer bag K7 over for en stor udfordring i kommunikationen om K7; hvordan kan de flytte de unges opmærksomhed væk fra skærmene og over til museerne? 

 

At række ud til de unge

Museerne er bevidste om, at unge kan være en svær målgruppe at engagere, og derfor tager de i stigende grad nye midler i brug. Den Gamle By har eksempelvis sat fokus på events og arrangementer, der appellerer til yngre besøgende. Under K7 kunne man blandt andet deltage i en 70’er-workshop, hvor man lærte at sylte, hvilket fik Sabine Andersen på 22 år til at tage veninderne med: “Det lød virkelig sjovt, og så var det oplagt at gribe muligheden, når det var gratis.” Museet lancerer også tiltag som “Tirsdag i Teateret”, en fast foredragsrække i samarbejde med magasinet Ræson, hvor navne som Clement Kjersgaard og Emma Holten debatterer aktuelle emner. Målet er at vise de unge, at museet kan tilbyde meget mere end historiske udstillinger.

Også Carl-Henning Pedersen Museet i Herning arbejder målrettet med unge. Som nabo til VIA Designskole får de studerende gratis adgang til modeshows, workshops og interaktive udstillinger. I museets hvælv kan man sætte sig i loungestole og opleve værkerne ledsaget af musik fra Herning Drengekor – et tiltag udviklet efter unges egne ønsker. “Vi tror meget på, at vi kan række ud til de unge gennem samarbejder som K7,” fortæller formidlingsinspektør Helle Forbech Hvergel.

Fælles for museerne er, at de unge ofte møder tilbuddene gennem sociale medier. En video fra Den Gamle By fik eksempelvis over 260.000 visninger på TikTok, og langt de fleste af de adspurgte unge havde hørt om K7 via Facebook eller Instagram. Som 25-årige Julie Østergaard Johansen påpegede: “Det tiltrækker mig, hvis der er arrangementer eller oplæg, hvor værkerne bliver forklaret lidt mere grundigt – og hvis jeg ser det på sociale medier, så bliver jeg også mere tilbøjelig til at tage afsted.”

 

Fremtiden for K7

Arrangørerne bag K7 Week håber på, at deres initiativ kan fungere som en opfordring til de unge om, at de skal begynde at gå mere på museum. Fremtidens museumsbrugere er de unge, men som det ser ud nu, er de ikke interesserede i at udskifte deres underholdning på de sociale medier med museumsbesøg. I en forhåbning om at få de unge væk fra skærmen og ud i kulturen, bliver K7 Week ved med at tilbyde fængende muligheder, som kan få de unge til at få øjnene op for museerne. I den nærmeste fremtid fortæller Astrid Sperling, at de unge kan opleve et nordisk samarbejde med både Sverige og Norge.

Powered by Labrador CMS